Alle handschriften van Buchelius geïnventariseerd

De Universiteitsbibliotheek Utrecht is in het bezit van de grootste collectie handschriften van de Utrechtse oudheidkundige en humanist Aernout van Buchel (Buchelius) (1565-1641). Deze collectie maakt deel uit van de Schatkamer van Bijzondere Collecties.

Unieke collectie uit een roerige tijd

Vrijwel alle ca. 50 handschriften zijn nu gedigitaliseerd, waaronder zijn (reis)dagboeken, gedichten, geschriften over kunstenaars of beroemde vrouwen, brieven en brievencollecties, lijsten met zijn boekenbezit, historische verhandelingen, heraldiek, genealogieën, reproducties van (graf)monumenten en allerhande notities en observaties. Het is een unieke collectie uit de roerige tijd van de Reformatie en de Tachtigjarige Oorlog.

Gepubliceerd in het Digitaal Repertorium

Een inventaris van de handschriften in de Universiteitsbibliotheek Utrecht is nu gepubliceerd in het Digitaal Repertorium, met daarin links naar de digitale versies en edities – inclusief de pas verschenen editie van Kees Smit van alle 414 brieven van en aan Buchelius die nu bekend zijn. De inventaris bevat ook de handschriften van Buchelius die elders worden bewaard, tot aan het buitenland aan toe. Er is ook een Engelse vertaling van de inventaris.

Wilt u meer weten over wat Bijzondere Collecties kan betekenen voor uw onderwijs en onderzoek? Bezoek dan onze pagina over advies en ondersteuning.