60 jonge onderzoekers vertellen basisschoolleerlingen over hun onderzoek

Terugblik op Slimme Gasten 2023

Op 14 november zijn 60 onderzoekers van de Universiteit Utrecht, het Wilhelmina Kinderziekenhuis, het UMC Utrecht, en het Prinses Máxima Centrum op bezoek geweest bij basisscholen in regio Utrecht, met het project Slimme Gasten. Een uur lang hebben ze kennisgemaakt met de leerlingen en verteld over hun werk. Samen ontdekten ze hoe en waarom  je onderzoek doet en dat ‘slim zijn’ vele vormen heeft.

Veel vragen en enthousiasme

Groepsfoto van alle onderzoekers die meededen aan het project Slimme Gasten
Groepsfoto van alle onderzoekers

De ‘slimme gasten’ kregen van tevoren twee trainingen om hun les zo goed mogelijk voor te bereiden. Want hoe vertel je wat jouw onderzoek precies inhoudt aan kinderen in de leeftijd van 8-12 jaar? En hoe ga je in op vragen? Hoe zorg je voor interactie en afwisseling? De trainingen waren een nuttige voorbereiding op het bezoek. Aike Vonk, onderzoeker bij het Freudenthal Instituut: “Ik wist niet of mijn onderzoek geschikt was, maar de training hielp mij om de les vorm te geven.”

De onderzoekers kwamen enthousiast terug van het schoolbezoek. “Enorm leuk om uit je comfortzone te worden gehaald en te werken aan wetenschappelijke communicatie. Ik vond het enthousiasme van de kinderen ook heel aanstekelijk”, vertelt Roos Nederstigt, onderzoeker bij faculteit Bètawetenschappen. Winni Schalkwijk, onderzoeker bij het UMC Utrecht, sluit zich daarbij aan: “De kinderen stelden goede vragen die mij ook aan het denken zetten. Ik heb daarnaast meer geleerd over de beleefwereld van kinderen; wat een inzichten hebben ze al op jonge leeftijd!”

De kinderen stelden goede vragen die mij ook aan het denken zetten.

Kennis maken met wetenschap

Een onderzoeker staat voor een klas te vertellen over haar onderzoek.
Emel Souiki, onderzoeker bij faculteit Diergeneeskunde, was op bezoek bij bassischool De Regenboog

Zestig onderzoekers met ieder een klas van ongeveer 25 leerlingen betekent een bereik van bijna 1500 leerlingen in provincie Utrecht. Er deden scholen mee uit onder andere Zeist, Veenendaal, Amersfoort en Houten. “Voorafgaand aan het schoolbezoek konden de klassen aan de slag met ons lesmateriaal, waarmee leerlingen ontdekten dat ‘slim zijn’ verschillende vormen heeft: de een kan heel goed luisteren, de ander kan snel oplossingen bedenken of heeft goed door hoe het met een ander gaat. Leerlingen ontdekten dat onderzoekers allemaal op hun eigen manier slim zijn, net als de kinderen in de klas”, zegt organisator Maartje Kouwen van het Centrum voor Wetenschap en Cultuur.

Over Slimme Gasten

Slimme Gasten wordt georganiseerd door het Wetenschapsknooppunt van de Universiteit Utrecht, in samenwerking met het Wilhelmina Kinderziekenhuis en het UMC Utrecht. Ook het Prinses Máxima Centrum is betrokken. Van tevoren leren de jonge onderzoekers door middel van een training hoe ze hun onderzoek op een slimme manier met basisschoolleerlingen kunnen delen. Wil je op de hoogte blijven van Slimme Gasten en de andere programma’s die we organiseren? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief van Publiek & Wetenschap.

Website Publiek & Wetenschap