Docenten
Dr. Sven Vitse (programmacoördinator)
Sven Vitse is docent-onderzoeker moderne Nederlandse letterkunde. Hij is vooral geïnteresseerd in de relatie tussen Nederlandstalige literatuur en de maatschappelijke en ideologische context waarin deze geschreven en gelezen wordt. Die relatie onderzocht hij onder meer in de romanliteratuur geschreven door auteurs van de millennialgeneratie. Zijn recente onderzoek is gericht op de verbeelding van mannelijkheid in literatuur van de 19de eeuw tot heden, en op computationele methoden voor tekstanalyse.
Dr. Nina Geerdink
Nina Geerdink is docent Vroegmoderne Letterkunde. In onderwijs en onderzoek is ze vooral bezig met (sociale) poëzie, schrijvende vrouwen, auteurschap en de institutionele context van literaire productie. Ze onderzoekt de verdienmogelijkheden van vroegmoderne auteurs in relatie tot het contemporaine discours over dichterschap en geld.
Dr. Laurens Ham
Laurens Ham is docent-onderzoeker Moderne Nederlandse letterkunde. Hij doceert onder meer over de literatuurgeschiedenis vanaf 1800, over literatuurtheorie (literatuursociologie, narratologie, ideologiekritiek) en over literatuur in een cultuurhistorische context. als onderzoker houdt hij zich vooral bezig met moderne instituties, literair auteurschap en de verhouding tussen literatuur en het politieke.
Prof. dr. Marjo van Koppen
Marjo van Koppen is hoogleraar bij het departement Taal, Literatuur en Cultuur. Haar onderwijs en onderzoek richten zich vooral op de taalkunde van het Nederlands. Zij is geïnteresseerd in de syntactische variatie binnen het Nederlands: de zinsbouw van de Nederlandse dialecten en oudere fasen van het Nederlands.
Dr. Jacqueline Evers-Vermeul
Jacqueline Evers-Vermeul doet onderzoek naar de taal- en geletterdheidontwikkeling van kinderen, en de rol die teksten daarin spelen. Sinds enkele jaren richt zij zich vooral op de begrijpelijkheid van (met name educatieve) teksten en toetsen.
Dr. Sterre Leufkens
Sterre Leufkens is docent-onderzoekster Nederlandse Taalkunde. Ze doet onderzoek naar de complexiteit van de talen van de wereld: is de ene taal moeilijker dan de andere, en waar zit ’m dat in? Ze doceert over onderwijs in Nederlands als tweede taal, en ontwikkelde een webapp voor docenten die meer willen weten over de talen van hun leerlingen. Ze combineert haar academische werk met schrijven als freelance wetenschapsjournaliste.