Zijn sociale mediaplatformen verantwoordelijk voor de content die geplaatst wordt?

© iStockphoto.com

Universiteitshoogleraar media en digitale samenleving Prof. dr. José van Dijck schrijft in het Financieele Dagblad over de rol die sociale mediaplatformen innemen bij het beheren van berichten. 

"De afgelopen weken werd nog duidelijker hoe ingewikkeld de positie van sociale media is als hoeders van een gezond publiek debat", stelt Van Dijck. "De boodschap van de Amerikaanse president Donald Trump om geweld in te zetten tegen demonstranten werd door Twitter, Facebook en Snapchat op verschillende manieren gemodereerd."

Stemmingmakerij

"Dat elk sociaalmediaplatform een eigen modus zoekt in de moderatie van het publieke debat, is een signaal dat hun bevoegdheden onduidelijk zijn. Nu sociale media wereldwijd zo'n enorme macht hebben gekregen, is de ruimte voor 'stemmingmakerij' groot. Daarom is het van levensbelang voor de democratie dat content transparant is." Regels moeten daarom worden aangescherpt, concludeert Van Dijck.