Waarom werken vrouwen niet?
Het ontbreken van krachtige, vrouwelijke rolmodellen lijkt iets uit het verleden. Er wordt tegenwoordig immers beter nagedacht over stereotypering. Maar toch blijven ouderwetse ideeën hardnekkig de boventoon voeren. Prof. dr. Belle Derks (Gender and Diversity) vertelt in de documentaire Waarom werken vrouwen niet? van NPO 3 over vooroordelen op basis van gender.
De onderzoekster stelt dat voornamelijk reclames op televisie vaak erg traditioneel zijn. Zo was er laatst een reclame van een grote, bekende supermarktketen die veel kritiek kreeg. In de reclame was een man te zien die het huishouden in de soep liet lopen, waarna de vrouw alle problemen op moest lossen.
Mannen op de voorgrond
Ook bij de aanpak van de coronacrisis zien we steeds mannen op de voorgrond treden. Op het moment dat Mark Rutte en Huge de Jonge persconferenties geven, zien we de vrouwelijke vertaalsters op de achtergrond staan. Zij mogen wel helpen bij het overbrengen van de boodschap, maar zijn niet zelf aan het woord.