Universiteit Utrecht kleurt paars op Paarse Vrijdag

Op vrijdag 11 december kleurt de Universiteit Utrecht paars in het kader van Paarse Vrijdag. Dit is een landelijke actie om aandacht te vragen voor acceptatie, gelijkheid en veiligheid van alle mensen uit de LGBTI+-community in het hoger onderwijs en op middelbare scholen. Door het dragen van de kleur paars tonen we ons solidair met iedereen die zich identificeert met de LHBTI+-community. Deze actie is nodig omdat er nog altijd studenten en medewerkers zijn die gepest of gediscrimineerd worden vanwege hun seksualiteit en/of genderidentiteit.

Paars manifest

Universiteit Utrecht wil een veilige werk- en studieomgeving bieden aan iedereen die aan de universiteit werkt en studeert. De universiteit onderschrijft dan ook het Paars Manifest dat is opgesteld door Student Pride NL samen met COC Nederland. In het Paars Manifest zijn adviezen opgenomen over hoe de universiteit de veiligheid van LHBTI+- studenten en -medewerkers kan vergroten.

Doe mee aan Paarse Vrijdag

Studenten en medewerkers kunnen actief mee doen aan Paarse Vrijdag: draag een paarse trui, sla een paarse sjaal om of download de Paarse Vrijdag Teamsachtergrond en gebruik deze, net als onze collegevoorzitter, Rector Magnificus en Diversity Dean, op vrijdag 11 december tijdens colleges en vergaderingen.

Netwerken

Zoek je gelijkgestemden om samen mee op trekken? Studenten kunnen lid worden van U.H.S.V. Anteros, de LHBTI+-studentenvereniging van Utrecht. Medewerkers kunnen zich aansluiten bij het  UURainbownetwerk, een beginnend netwerk binnen de Universiteit Utrecht dat de LHBTI+-community binnen de UU representeert.

Vertrouwenspersoon

Voel je je onveilig, of heb je te maken discriminatie of pesten, dan kun je voor advies en ondersteuning terecht bij de vertrouwenspersoon ongewenst gedrag. Er zijn twee vertrouwenspersonen ongewenst gedrag: mevrouw Marian Joseph  en de heer Frank Peters. Je benadert hen rechtstreeks voor een afspraak via (030) 253 7328 (Marian Joseph) of (030) 253 2256 (Frank Peters). Mailen kan ook naar M.J.Joseph@uu.nl of f.j.v.m.peters@uu.nl.