Na scholieren spijbelen studenten nu ook voor het klimaat

Ann Rigney in Trouw

© iStockphoto.com

Op 25 april verscheen een artikel in Trouw over de vraag waarom studenten, in tegenstelling tot middelbare scholieren, pas zo laat klimaatactie eisen. Prof. dr. Ann Rigney (Comparative Literature) geeft een antwoord op die vraag door de klimaatprotesten in te bedden in een bredere geschiedenis van protestcultuur.

Prof. dr. Ann Rigney

Rigney benadrukt in Trouw dat scholieren tegenwoordig sneller volwassen worden doordat ze al op jongere leeftijd toegang hebben tot informatie. In 1968, toen er veel studentenprotesten uitbraken in Europa, was die informatievoorziening nog minder omvangrijk. "En het thema, klimaatverandering, raakt de jeugd in het bijzonder", aldus Rigney.

internationale netwerken

Scholieren en studenten in heel Europa gaan de straat op om te protesteren voor een beter klimaatbeleid. Organisaties werken internationaal samen en studenten en scholieren uit verschillende landen steunen elkaar. “De internationale samenwerking is intensiever als gevolg van sociale media", vertelt Rigney. Die internationale samenwerking is dan ook een kenmerk van de huidige klimaatbeweging. “In dat opzicht vormt deze beweging echt een breuk met de studentenprotesten van 1968 die zich weliswaar over meerdere landen verspreidden, maar geen internationale netwerken kenden".