"In Iran worden martelaars als heiligen vereerd"

Begrafenis van Qasem Soleimani, Teheran, Iran op 6 januari 2020. Bron: Wikimedia/Mehr News Agency/Maryam Kamyab, Mohammad Mohsenifar
Begrafenis van Qasem Soleimani, Teheran, Iran op 6 januari 2020. Bron: Wikimedia/Mehr News Agency/Maryam Kamyab, Mohammad Mohsenifar

Het lichaam van generaal Soleimani werd de afgelopen dagen vervoerd langs de heilige plaatsen in Iran. Honderdduizenden mensen gingen de straat op. Dr. Annemeik Schlatmann (Religiewetenschap) sprak in Trouw over dit openbare rouwritueel. 

"Die publieke uiting van rouw heeft een paar typisch sjiitische kenmerken", zegt Schlatmann." Het sjiisme onderscheidt zich van het soennisme, de grootste stroming binnen de islam. "Rouw is in het sjiisme een centraal thema. Elk jaar tijdens Asjoera, de eerste tien dagen van de islamitische maand Muharram, herdenken sjiieten wereldwijd het martelaarschap van imam Hussein, kleinzoon van de profeet Mohammed, die stierf in 680. Dat gaat gepaard met huilen." 

Martelaarschap

"Het martelaarschap van Hussein dient tot op de dag van vandaag als middel om het geloof te verbinden aan politieke gebeurtenissen, zoals de dood van Soleimani. De Iraanse leiders maakten maandag een directe link met Hussein: grootayatollah Ali Khamenei en een aantal andere hoge Iraanse geestelijken barstten in snikken uit tijdens de herdenkingsceremonie voor Soleimani in de hoofdstad Teheran."