Hoe communiceer je effectief?

Een marktkoopman staat in zijn groentekraam © iStockphoto.com/VLIET
© iStockphoto.com/VLIET

Wat is de meest effectieve manier om te communiceren? Professor Communicatie- en Informatiewetenschappen Hans Hoeken deed er met zijn collega Daniel O’Keefe (Northwestern University) jarenlang onderzoek naar. Het NRC publiceerde een column over de resultaten.

Prof. dr. Hans Hoeken. Foto: Ed van Rijswijk
Prof. dr. Hans Hoeken. Foto: Ed van Rijswijk

Effectief communiceren

Hoeken en O'Keefe onderzochten dertig manieren om een boodschap te communiceren en de effectiviteit van die manieren. Daaruit bleek dat er niet één manier is om een boodschap het best of meest overtuigend over te brengen: Hoeken en O'Keefe vonden weinig verschillen tussen de communicatievormen. Daarnaast, zeggen ze, is het vaak niet te voorspellen of een manier van communiceren uitpakt zoals bedoeld.

Disrupt then reframe

"De vraag die veel mensen bezighoudt," zegt Hoeken, "Is er een manier van communiceren die altijd voor mooie effecten zorgt?" Hoewel er geen manier is die altijd werkt, lijkt de 'disrupt then reframe'-techniek redelijk effectief te zijn. "Vooral straatverkopers maken hier gebruik van. Een voorbeeld is: ‘Word abonnee van dit tijdschrift. Dat kost je maar 387 cent… Dat is minder dan 4 euro. Een koopje!' Je had ook kunnen zeggen: Het kost je minder dan vier euro. Maar dat is dus minder effectief."