Het Israëlisch-Palestijns conflict bespreekbaar maken in de klas

TerInfo

Prikkeldraad in Jeruzalem, met gebouwen op de achtergrond

Zaterdag 7 oktober 2023 werd de wereld opgeschrikt door heftige gebeurtenissen in Israël. Nieuws dat ook volop leeft in klassen op Nederlandse scholen. TerInfo ontwikkelt lesmateriaal bij actuele, disruptieve onderwerpen. Het project zorgt voor lesbrieven met achtergrondinformatie en pedagogische handvatten voor gesprekken in de klas. Ook deze week schreven zij blogs en lesbrieven om de situatie in Israël en de Palestijnse Gebieden op een goede manier te kunnen bespreken op school.

Ingrijpend nieuws in historisch perspectief plaatsen

TerInfo is een initiatief van historicus en hoogleraar Beatrice de Graaf om scholen te helpen bij het bespreekbaar maken van terrorisme, politiek geweld en disruptieve momenten. Een projectmedewerker licht toe: “Bij TerInfo plaatsen we gebeurtenissen in een historisch perspectief en geven we leerlingen en studenten de langere voorgeschiedenis van conflicten mee. Daarnaast bieden we werkvormen aan om met emoties en meningen van leerlingen om te gaan. We merken dat daar echt behoefte aan is, op dagen zoals deze.”

‘Hoe bespreek je het Israëlisch-Palestijns conflict?’, TerInfo (7 oktober 2023)
‘Stevig discussiëren over de oorlog zonder ruzie, kan dat? Beatrice de Graaf: “Speel niet op de persoon”’, Nederlands Dagblad (4 november 2023)
‘Ook op school is de oorlog tussen Israël en Hamas voelbaar’, de Volkskrant (25 oktober 2023)
‘In de klas horen leerlingen de feiten over Israël en Gaza: “Mijn mening doet er niet toe”’, AD (13 oktober 2023)