“Het algoritmeregister is eigenlijk een wassen neus”

Iris Muis in NOS Nieuws

Robothand typt op een laptop © iStockphoto.com/sompong_tom

Het algoritmeregister is een half jaar geleden gelanceerd met het doel om meer inzicht te geven in het algoritmegebruik door overheidsinstellingen. De gewenste transparantie blijft echter uit, want de lijst wordt nauwelijks ingevuld. Iris Muis, projectleider bij de Utrecht Data School, vertelt meer over dit register in NOS Nieuws.

Gebreken

“Het algoritmeregister zoals het er nu is, is eigenlijk een wassen neus”, zegt Muis. “Ten eerste vullen lang niet alle instanties het register in en als ze het wel invullen, blijft er veel onduidelijk.” Bij de lancering stonden 109 algoritmes op de lijst, allemaal afkomstig van instellingen die de informatie al eerder openbaar hadden gemaakt. Een half jaar later staan er 123 algoritmes op de website. Ook mist veel relevante informatie bij de algoritmes die wel zijn geregistreerd. Een beschrijving wordt gegeven, maar details over hoe het algoritme wordt toegepast of gegevens over hoe het in elkaar zit ontbreken.

Alternatief

Om met het register toch de gewenste transparantie op te leveren moet er een duidelijke definitie komen van de algoritmes die vermeld moeten worden, vindt Muis. “Zijn dat alleen de high-impact algoritmes? En wat maakt iets tot een high-impact algoritme?” Ze pleit voor een toegankelijker alternatief voor het register, zoals het sturen van een bijsluiter met relevante informatie bij overheidsbrieven.

Lees meer bij NOS Nieuws