Geert Buelens in diverse kranten over de klimaatspijbelaars in België

© iStockphoto.com

Vorige week sprak prof. dr. Geert Buelens (Moderne Nederlandse Letterkunde) in De Morgen (24 januari) en De Standaard (25 januari) over de door spijbelende scholieren georganiseerde milieuprotesten in België.

‘Als je met 35.000 jonge­ren op straat komt, is dat geen accident meer’, stelt Buelens. Jongeren roepen de Vlaamse machthebbers op om de grootste uitdaging van de 21e eeuw aan te pakken, het milieuprobleem. Voorheen spraken jongeren zich vooral uit middels sociale media. Nu gaan de scholieren ook massaal de straat op. 'Dit begint te lijken op een politiek ontwaken', aldus Buelens.

Dit begint te lijken op een politiek ontwaken

Reactie Vlaamse gezaghebbers

Desalniettemin vonden verscheidene Vlaamse gezaghebbers het nodig om de scholieren erop te wijzen dat spijbelen eigenlijk niet hoort. 'Alsof die scholieren dat niet wisten', stelt Buelens. Zij snappen heel goed dat protesteren weinig zin heeft als je je keurig aan de regels houdt. ‘Als de energieministers dit klimaatpro­test naast zich neerleggen, is dat niet alleen politiek onverstandig, maar ook maatschap­pelijk onverantwoord’, zegt Buelens.

Prof. dr. Geert Buelens

Jaren 70 en 80

De protesten worden al snel vergeleken met de studentenprotesten in mei 1968 en de antirakettenbetogingen in de jaren 80. Die vergelijking wordt te makkelijk getrokken. Anders dan de protestanten destijds, gedragen de scholieren van nu zich voorbeeldig. Bovendien 'verdienen de studenten van nu hun eigen momentum', concludeert Buelens.