Er is plaats voor de woke-beweging op de universiteit

“#StayWoke” hashtag on a placard during a protest in Minneapolis. Source: Wikimedia/Tony Webster

De laatste jaren heeft de uit Amerika overgewaaide woke-ideologie voet aan de grond gekregen bij Nederlandse universiteiten. Prof. dr. Rosemarie Buikema (Gender and Diversity) legt in Trouw uit waarom we niet moeten vrezen voor de groeiende woke-beweging.

Portret Rosemarie Buikema
Prof. dr. Rosemarie Buikema. Foto: Donna van Rosmalen

Niet bang voor taboes

Woke betekent letterlijk ‘wakker’ en is een term die gebruikt wordt om een beweging aan te duiden die ongelijkheid in de samenleving wil blootleggen en aanpakken. Buikema wil daarom de term woke graag uit de frivoliteit halen. Maar binnen de wetenschap zijn meerdere angsten en twijfels rondom de opkomst van de woke-beweging. Buikema kan zich in deze angsten niet vinden. Zo bestaat er de angst dat de beweging ervoor zal zorgen dat niet alles meer onderzocht mag worden in de wetenschap en bepaalde onderwerpen taboe zullen worden. Buikema ziet dit niet terug in haar vakgebied: “Er is niets wat niet onderzocht mag worden, mits het volgens de wetenschappelijke regels gebeurt.”

Geen objectiviteit maar toetsing

Een andere vrees is de aantasting van de objectiviteit van wetenschap doordat deze in twijfel zou worden getrokken door de woke-beweging. Dit zou komen doordat de woke-discussie zich voornamelijk in de alfa- en gammawetenschappen afspeelt, waar opvattingen en meningen een grotere rol spelen dan bijvoorbeeld in de natuurwetenschappen. Buikema is het hier niet mee eens, want hoewel iedereen verifieerbare kennis moet produceren in de wetenschap, gaat het ook in de natuurwetenschap over inzichten, aannames en methodes die getoetst moeten worden, niet om harde, objectieve feiten. “Niemand wil beweren dat wat Newton heeft bedacht er niet toe doet, omdat hij een witte man is. Wat wij willen met de woke-beweging is kijken of we in de geschiedenis misschien mensen over het hoofd hebben gezien, en wat voor consequenties dat heeft.”