De strijd om kennis op Wikipedia: toenemende representatie én persoonlijke bedreigingen

Startpagina Wikipedia © iStockphoto.com/tomch

Wikipedia is een open encyclopedie: iedereen die wil kan de informatie op de pagina’s aanpassen. Achter de schermen woedt op de discussiepagina’s een strijd tussen perspectieven, die de afgelopen jaren steeds heftiger is geworden. Samen met De Groene Amsterdammer onderzocht data-onderzoeker Joris Veerbeek van de Utrecht Data School uit hoe die strijd er bij de Nederlandse tak van Wikipedia uitziet.

Representatie

Veruit de meeste ‘wikipedianen’, de gebruikers die de content aanpassen, zijn witte, hoogopgeleide mannen van middelbare leeftijd. Zo is bijvoorbeeld 94 van de online gemeenschap achter Wikipedia wit en 90 procent man. De laatste jaren is echter een kleine verschuiving te zien en steeds meer nieuwe demografieën laten van zich horen.

Snel gaat dat nog niet: nog maar drie procent van de wikipedianen heeft een niet-westerse immigratieachtergrond en ongeveer net zoveel gebruikers hebben een Surinaamse of Antilliaanse achtergrond.

Felle strijd

Veerbeek ontdekte dat de onderwerpen waar de meeste discussie over wordt gevoerd de afgelopen jaren is veranderd. In de eerste tien jaar van Wikipedia werden de debatten vooral gevoerd over pagina’s over het christendom en atheïsme. Tegenwoordig is het brandpunt verschoven naar pagina’s over seks, gender en etniciteit – onderwerpen waarover voornamelijk door vrouwen wordt geschreven en die de ‘oude garde’ nogal eens tegen het hoofd stoten.

Deze ontwikkeling gaat hand in hand met een toename van het aantal persoonlijke aanvallen. Vooral anonieme bewerkers maken zich hier schuldig aan: één op de twintig van hun berichten bevat haat, tegenover één op de honderd van niet-anonieme gebruikers.

Lees de verantwoording van het onderzoek
Lees het hele artikel