De aantrekkingskracht van het filmtoerisme

Een filmset buiten in de stad New York © iStockphoto.com/LeoPatrizi

Heb jij wel eens een filmlocatie bezocht? Of zie jij op Instagram foto's van mensen op de exacte locatie waar jouw favoriete show is opgenomen? Bij de Universiteit van Nederland legt mediawetenschapper Abby Waysdorf uit waarom steeds meer mensen filmlocaties bezoeken.

Mediatoerisme

Het bezoeken van filmlocaties valt onder de grotere noemer 'mediatoerisme', een almaar groeiende sector binnen de toerismebranche. Waysdorf beschrijft mediatoerisme als het fenomeen dat toeristen plekken bezoeken die geassocieerd worden met een film, televisieserie, boek, liedje of andere mediaproducten. Ze legt uit: "Sommige toeristen voelen zich verplicht de algemeen bekende trekpleisters te bezoeken, maar ze voelen geen persoonlijke connectie met deze bezienswaardigheden. Bij het bezoeken van een beroemde filmlocatie is dat anders, en dat heeft een reden: fandom."

Fandom

"Fandom is het regelmatig consumeren van een populaire film of tekst waarbij de kijker zich emotioneel betrokken voelt", legt Waysdorf uit. "Het is een belangrijk onderdeel van de moderne identiteitsconstructie." Zo zorgt het behoren tot een fandom ervoor dat iemand sociale contacten maakt en onderhoudt, en zich zo deel voelt van een groep gelijkgestemden. Het bezoeken van een beroemde filmlocatie brengt verschillende leden van een fandom bij elkaar, op een plek die voor hen symbool staat voor zowel de originele media waar ze fan van zijn, als voor de sociale contacten daaromheen. "De kern van dit alles is verbinding. De manier waarop mensen verbinding willen maken en hoe ze dat doen is persoonlijk, maar de fans die het doen vinden het een zeer waardevolle ervaring", aldus Waysdorf.