Wat nu met de voornaam Khaleesi, de heldin die een meedogenloos heerser blijkt te zijn?

"Not a Queen, a Khaleesi" #ForTheThrone Clip | Game of Thrones | Season 1 (YouTube)

Ouders geven kinderen een mooie naam. Dat kan naar vorm en klank, maar ook naar betekenis of als vernoeming naar een bewonderde persoon. Dat gebeurde ook met Khaleesi (de Dothraki titel van Daenerys Targaryen, vergelijkbaar met koningin) uit Game of Thrones, een bedachte naam die nooit eerder aan kinderen was gegeven. Dan weet je zeker dat er vernoemd wordt. En dat gebeurde, honderden meisjes werden na 2011 in Amerika Khaleesi genoemd en ook in Nederland werd de naam sindsdien een tiental keer gegeven. Ook de naam Daenerys is in Nederland enkele malen gegeven.

Maar hoe voelen ouders zich als het karakter van Khaleesi in de serie nu omslaat in dat van een meedogenloos heerser? Misschien niet zo gelukkig, maar naar verwachting zal het meisje er niet veel last van hebben. De associatie met betekenis van een voornaam of een inspirerende naamgever is meestal niet zo sterk, als we de relatie al kennen. Wat wel zal gebeuren is dat weinig ouders nu nog voor de Khaleesi zullen kiezen. Dat gebeurde in Nederland ook met Volkert en Joran.

Gerrit Bloothooft

Dr. ir. Gerrit Bloothooft

Gerrit Bloothooft (1952) is als docent/onderzoeker geinteresseerd in naamkunde, waarbij hij in samenwerking met het Meertens Instituut van de KNAW als eerste de persoonsnamen in Nederland volledig in kaart bracht op basis van informatie uit de Gemeentelijke Basisadministratie.