Sharing Days: Filmvertoning ‘O Brother, Where Art Thou?’, met inleiding door muziekwetenschapper Michiel Kamp

tot
Filmposter brother where art thou
Filmposter Oh Brother Where Art Thou

O Brother, Where Art Thou?

De film O Brother, Where Art Thou? (2000) met George Clooney, John Turturro en Tim Blake Nelson, is een satirisch komedie-drama dat zich afspeelt op het platteland van Mississippi in 1937.  Muziek speelt een cruciale rol in de film. Aan de soundtrack werkte gerenommeerde country- en folkmuzikanten mee en deze won in 2002 een Grammy Award voor Album van het Jaar. Muziekwetenschapper Michiel Kamp vertelt je voorafgaand aan de vertoning meer over de muziek van deze bijzondere feelgoodfilm.

De film is in het Engels met Nederlandse ondertiteling.

O Brother Where Art Thou

Drie ontsnapte gevangenen zijn op zoek zijn naar een verborgen schat terwijl een sheriff hen meedogenloos achtervolgt. Het verhaal bevat sociale kenmerken van het Amerikaanse zuiden en is losjes gebaseerd op het Griekse epische gedicht De Odyssee van Homerus. De country- en folkmuzikanten die in de film werden nagesynchroniseerd zijn onder andere John Hartford, Alison Krauss, Dan Tyminski, Emmylou Harris, Gillian Welch, Ralph Stanley, Chris Sharp en Patty Loveless. De film was een van de eerste die uitgebreid gebruik maakte van digitale kleurcorrectie om de film een herfstachtige sepiatint te geven

Michiel Kamp

Muziekwetenschapper Michiel Kamp

Michiel Kamp is als muziekwetenschapper verbonden aan het departement Media en Cultuurwetenschappen van de faculteit Geesteswetenschappen. In zijn onderzoek probeert hij de verschillende manieren waarop soundtracks werken te categoriseren en karakteriseren en verdiept hij zich in hermeneutische en semiotische benaderingen van muziek in videogames en aanverwante audiovisuele media zoals films en virtual reality. Hij is ook geïnteresseerd in muziekfilosofische onderwerpen, zoals de esthetiek van achtergrondmuziek. Michiel zal de film inleiden en achteraf is er gelegenheid voor vragen.

Sharing Days

Elk jaar in juni vinden de Sharing Days plaats in Utrecht. Dit alumni evenement met festivalvibes biedt een bomvol programma met tal van activiteiten op het gebied van wetenschap, onderzoek, sport en cultuur. Verspreid over locaties op het Science Park en in het levendige centrum van Utrecht faciliteert het Alumni Office workshops, rondleidingen, masterclasses en andere festiviteiten, speciaal voor alle alumni van de Universiteit Utrecht.

Begindatum en -tijd
Einddatum en -tijd