Sharing Days: Documentaire ‘Sprekende Stenen’ over Utrechtse straatpoëzie

Filmposter Sprekende stenen
Filmposter Sprekende Stenen

Documentaire ‘Sprekende stenen’ over Utrechtse straatpoëzie

In Utrecht is opvallend veel straatpoëzie te vinden. Wat doen die gedichten met de inwoners van de stad? Documentairemaker Suzanne van Leendert verzamelde persoonlijke, grappige, ontroerende en kritische verhalen van Utrechters over gedichten op muren en andere dragers. Het resultaat is Sprekende stenen (2024), een prachtige film die niet alleen een mooi beeld geeft van de vele gedichten die te vinden zijn in de openbare ruimte van Utrecht, maar ook van de geweldige diversiteit aan inwoners en persoonlijke verhalen die leven in de stad. De afdeling Nederlandse taal en cultuur van de Universiteit Utrecht werkte mee aan de documentaire.

De documentaire is in het Nederlands, met Engelse ondertiteling. Na de filmvertoning is er een Q&A met maker Suzanne.

Op zaterdag 8 juni wordt er een wandeling en fietstocht georganiseerd. Je kan de gedichten dan met eigen ogen zien.

Sharing Days

Elk jaar in juni vinden de Sharing Days plaats in Utrecht. Dit alumni evenement met festivalvibes biedt een bomvol programma met tal van activiteiten op het gebied van wetenschap, onderzoek, sport en cultuur. Verspreid over locaties op het Science Park en in het levendige centrum van Utrecht faciliteert het Alumni Office workshops, rondleidingen, masterclasses en andere festiviteiten, speciaal voor alle alumni van de Universiteit Utrecht.

Begindatum en -tijd
Einddatum en -tijd