Promotie Robin Philips: Regionale patronen van industrialisatie in de Lage Landen

tot
Op bezoek bij de Nederlandse Industrie (1954). Bron: Wikipedia

Terwijl de Industriële Revolutie en de fasen van industriële ontwikkeling vaker het onderwerp zijn geweest van debat in Nederland en België, is minder bekend over de regionale patronen van industrialisatie in beide landen. Robin Philips presenteert in zijn dissertatie een eerste systematisch, evolutionair perspectief op de verandering in de locatie van industrie in de Lage Landen sinds de negentiende eeuw tot vandaag. Dit doet hij op basis van nieuwe datareeksen die recent gedigitaliseerde industrie- en volkstellingen combineren met tot dusver niet-gedigitaliseerde archiefbronnen. Hij promoveert op 6 november 2020 aan de Universiteit Utrecht.

Staalindustrie bij Luik in België. Bron: Wikimedia/François Schreuer

Phillips geeft antwoord op de vraag hoe en waarom de locatie van industrie veranderde gedurende vier opeenvolgende fasen van drastische technologische verandering in de laatste twee eeuwen. Beginnend bij de teleurgang van de huisnijverheid ten tijde van de Industriële Revolutie, de stap van de eerste naar de tweede Industriële Revolutie, de verschuivingen tijdens de lange 20ste eeuw, en de verdwijning van banen in de verwerkende industrie tijdens de laatste decennia.

Behoud van industrie

Huisarbeid in de rietindustrie. Bron: Wikimedia/Nationaal Archief

Tijdens elk van deze fasen, vinden we een verandering terug in de verschillende aantrekkings- en afstotingsfactoren, gerelateerd aan regionale verschillen in productiefactoren, toegang tot markten, en instituties, die telkens verantwoordelijk zijn voor verschuivingen in het industriële landschap in België en Nederland. Desalniettemin levert deze studie bewijs voor een belangrijke rol van pad-afhankelijkheid. Terwijl veel eerdere studies exclusief bestudeerden hoe regio’s nieuwe industrieën kunnen aantrekken, onderzoekt deze studie ook hoe regio’s beter bestaande industrieën kunnen behouden. Ook bewijst deze studie hoe bestaande economische structuren de aantrekkelijkheid van een regio als vestigingsplaats voor nieuwe industrieën zowel kunnen versterken als verzwakken, en de capaciteiten beïnvloeden die een regio succesvol of kwetsbaar maken op de lange termijn.

Delen van de thesis, met een meer international perspectief, zullen worden uitgegeven in een edited volume uitgegeven door Routledge, onder co-auteurschap van Bas van Leeuwen (IISG) en Erik Buyst (KU Leuven). In het midden van 2021, zal een gewijzigde versie van het manuscript worden uitgegeven door Palgrave Macmillan.

Begindatum en -tijd
Einddatum en -tijd
Academiegebouw, Domplein, Utrecht & online (link)
Promovendus