Promotie: Developing Techno-mathematical Literacies in higher technical professional education

Proefschrift van ir. N.J. Van der Wal (Mathematics Education)

tot

Door de enorme groei in het gebruik van computers en digitale technologie is de technische beroepspraktijk sterk veranderd. Aankomende ingenieurs hebben hierdoor nieuwe wiskundige vaardigheden nodig, zogenaamde Techno-mathematical Literacies (TmL). In dit proefschrift wordt door middel van vier studies onderzocht welke TmL belangrijk zijn en hoe deze kunnen worden onderwezen.

In de eerste studie is door interviews met veertien ingenieurs met diverse technische achtergronden zeven veel gebruikte TmL-categorieën vastgesteld. Met deze TmL als leerdoelen is in een tweede studie een nieuwe cursus toegepaste wiskunde ontwikkeld voor eerstejaars studenten in het technisch HBO. Deze cursus is opgenomen in het curriculum van de opleidingen van de Academie voor de technologie van Gezondheid en Milieu van Avans Hogeschool. In drie jaar is de cursus door elf docenten aan meer dan 1400 studenten onderwezen. Elk jaar is de cursus geëvalueerd en aangepast.

Aan het einde van het eerste en tweede jaar zijn als derde studie met de deelnemende docenten interviews gehouden omdat zij aangaven uitdagingen te ervaren, met name vanwege hun veranderde rol. In de laatste studie is de effectiviteit van de cursus gemeten met behulp van voor- en natoetsen. De cursus had een positief effect op het ontwikkelen van bepaalde TmL, zoals sense of error en technical software skills.

Als geheel heeft dit promotieonderzoek geleid tot theoretische kennis over TmL en praktische kennis over de implementatie ervan in het onderwijs, als ook tot een cursus toegepaste wiskunde die voor elk technisch domein aangepast en gebruikt kan worden.

Begindatum en -tijd
Einddatum en -tijd
Academiegebouw, Domplein 29 & online (link)
Promovendus