"Onderzoek naar deze kleine membraanblaasjes is enorm in opkomst"

Kick-off meeting van de 'Netherlands Society for Extracellular Vesicles'

tot

Op 17 november vindt de kick-off meeting plaats van de 'Netherlands Society for Extracellular Vesicles' (NLSEV) in collegezaal Paard, georganiseerd vanuit het departement Biochemie en Celbiologie van de faculteit Diergeneeskunde. Op deze dag zijn alle Nederlandse instituten waar vesicle-onderzoek wordt verricht aanwezig en kunnen individuele onderzoekers een poster presenteren.

‘Extracellular Vesicles’(EV) zijn kleine membraanblaasjes die cellen gebruiken om met elkaar te communiceren. Onderzoek hiernaar is enorm in opkomst, omdat alle celtypen dit soort blaasjes blijken te maken voor cellulaire communicatie. De blaasjes in onder meer bloed, urine en melk kunnen bovendien als biomarker fungeren voor de diagnose van allerlei ziekten. Ook is er veel interesse in de therapeutische toepassing van de blaasjes.

Nu ook EV-community in Nederland

"Marca en ik zijn de afgelopen tijd bezig geweest met het opzetten van de ‘Netherlands Society for Extracellular Vesicles’ (NLSEV)", zegt Esther Nolte-'t Hoen, samen met hoogleraar Marca Wauben oprichter van NLSEV. "Er zijn al verschillende EV-communities in Europa, maar nu starten we dus ook een community in Nederland. We verwachten zo’n honderdvijftig mensen uit het hele land bij de kick-off meeting, dus de belangstelling is groot."

Intrigerend onderzoeksgebied

"We kijken uit naar een mooie netwerkmeeting om de verbinding binnen het Nederlandse EV-veld te versterken en nieuwkomers kennis te laten maken met dit intrigerende onderzoeksgebied", zegt Wauben, de huidige president van NLSEV.

Begindatum en -tijd
Einddatum en -tijd