Descartes Centre Themadag over "Academia en Activisme“

tot
Picture by Andrey Popov
Afbeelding door Andrey Popov

"Academia en activisme"

De urgentie en de inter-/transdisciplinaire aantrekkingskracht van dit onderwerp hoeven niet te worden beargumenteerd - de term "academia" wordt hier niet alleen gebruikt om de verschillende soorten academische disciplines te omvatten, van de geesteswetenschappen en de sociale wetenschappen tot de natuurwetenschappen en geneeskunde, maar ook de academische instellingen qua instellingen. Wat ons interesseert tijdens deze dag - in overeenstemming met de missie van het Descartes Centre - zijn vragen over de wisselwerking tussen bredere conceptuele vragen en concrete praktijken, en hoe dit zich verhoudt tot vragen over de rol van wetenschap en wetenschappelijke instellingen.

Portret picture Thomas Fossen
Dr. Thomas Fossen

We organiseren deze dag samen met instellingen en collega's van de hele universiteit (en omdat dit een eerste en daarom ook enigszins experimenteel evenement is, beginnen we op bescheiden schaal, met de bedoeling om dit idee te verkennen, en om dit als een eerste stap naar grotere evenementen te nemen); dit onderwerp komt ook voort uit discussies binnen de "Open Science"-beweging van de UU.

Dr. Thomas Fossen verzorgt een speciale lezing: Zouden geleerden moeten protesteren?

Oproep bij te dragen

We nodigen u opnieuw uit om ideeën en suggesties aan te dragen voor korte presentaties (10 minuten) of voor activiteiten samen met de studenten! We kunnen voorstellen nog steeds verwerken (via p.g.ziche@uu.nl en/of infodescartescentre@uu.nl).

Zie het Engelstalige bericht voor enkele van de meer specifieke vragen die aan de orde zouden kunnen komen. Deze vragen zijn bedoeld als suggesties en voorbeelden; we willen u uitnodigen om ideeën aan te dragen voor onderwerpen die we tijdens dit evenement kunnen bespreken.

Begindatum en -tijd
Einddatum en -tijd
Theaterzaal Muntstraat 2a, Utrecht
Entree
Deelname is vrij, maar registratie noodzakelijk
Aanmelden

Schrijf vooral in voor deze middag en geef daarbij aan aan welk(e) programmaonderdeel(en) u wilt deelnemen!
Inschrijven kan door een e-mail te sturen naar a.dendaas@uu.nl.
U ontvangt dan een bevestiging en enkele instructies over hoe bij het theater te komen