Nieuwe cursus over COVID-19 en wereldwijde ongelijkheden

Een bijdrage van dr. Birte Böök

Lockdown © iStockphoto.com/grandriver

Een bijdrage van dr. Birte Böök (International and European Law) voor het Gender, Diversiteit en COVID-19 platform. Het platform bestaat uit een serie van korte blogposts, waarin kwesties van inclusie en uitsluiting met betrekking tot de coronacrisis worden gearticuleerd en besproken

De impact van de COVID-19-crisis wordt over de hele wereld gevoeld, aangezien het dagelijks leven is getroffen door lockdowns en andere maatregelen om het virus te beheersen.

Echter, niet iedereen wordt even zwaar getroffen door de pandemie. Uit voorlopige gegevens over de effecten van COVID-19 blijkt zelfs dat bestaande ongelijkheden zijn toegenomen. De impact van maatregelen als reactie op het virus worden onevenredig gevoeld door degenen die al benadeeld werden op basis van hun geslacht, leeftijd, handicap, ras, of economische situatie. Waar voor sommige mensen een lockdown betekent dat ze moeten omgaan met het lichte ongemak van thuiswerken, worden anderen geconfronteerd met bijvoorbeeld het verlies van hun baan.

Verkenning van de wereldwijde gevolgen van de COVID-19-pandemie

De Gender and Diversity Hub van de Universiteit Utrecht is een samenwerking aangegaan met het Berkeley Center on Comparative Equality and Anti-Discrimination Law en de Nederlandse Onderzoeksschool voor Genderstudies om een cursus te bieden die deze effecten van de wereldwijde crisis op specifieke groepen in de samenleving onderzoekt. De cursus wordt gelijktijdig aangeboden op verschillende rechtsscholen over de hele wereld, waaronder Argentinië, Brazilië, Colombia, Frankrijk, Italië, Maleisië, Nederland, Zuid-Afrika, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Het onderzoekt de wereldwijde impact van de COVID-19-pandemie op leden van achtergestelde gemeenschappen door de lens van de gelijkheidswetgeving.

Lees verder in het Engels

Zie ook

Een langere versie van deze blogpost is verschenen in Pandora, pagina 30.

De blogposts van the Berkeley Center on Comparative Equality & Anti-Discrimination Law, geschreven door activisten, voorstanders en academici van verschillende disciplines die zich inzetten voor de studie en handhaving van antidiscriminatiewetgeving.

Corono gevolgen in het dagelijks leven © iStockphoto.com