In de praktijk: Op onderzoek uit tijdens Summerschool Junior

Bij Summerschool Junior ontdekken basisschoolleerlingen uit groep 5 t/m 8 hoe leuk en fascinerend wetenschap is. Tijdens de tiende editie in juli 2022 gingen 400 kinderen vier dagen lang op onderzoek uit in het Utrecht Science Park. Samen met rond de honderd studenten, in de rol van groepsbegeleider en programmabegeleider, maakten nieuwsgierige kinderen op een laagdrempelige manier kennis met onderzoek dat wordt gedaan bij de Universiteit Utrecht: van robots tot teksten in liedjes en van DNA tot de stad van de toekomst. Projectleider Maartje Kouwen van het Centrum voor Wetenschap en Cultuur geeft een inkijkje in het programma.

Kinderen tijdens het robot programma van Summerschool Junior
Foto: Lize Kraan

Het is altijd een feest om al die enthousiaste kinderen te zien die met zoveel plezier, samen met de studenten, zelf aan de slag gaan met onderzoeken en experimenten. Bijzonder is ook dat we ieder jaar 50 plaatsen weggeven aan kinderen waarvoor Summerschool Junior niet vanzelfsprekend is en waarvoor thuis geen middelen zijn om deel te nemen.

Maartje Kouwen is programmamaker bij het Centrum voor Wetenschap en Cultuur.

Tekst: Lisanne Steenbeek

In Beeld

Dit artikel staat ook in de derde editie van het magazine In Beeld, vol met inspirerende columns, achtergrondverhalen en ervaringen van onderzoekers en ondersteunend medewerkers.

Ga naar In Beeld #3