Portfolio
CHA werkt samen met het Nederlands Film Festival (NFF) aan het Digital Culture Fellowship Programme, dat - startend in 2023 - in totaal 9 fellows zal ontvangen gedurende een periode van drie jaar. Het fellowshipprogramma ontvouwt zich op het snijvlak van maatschappij en technologie binnen de disciplines wetenschap, beeldende kunst, film, gaming, design of andere vormen van beeldcultuur. Met het fellowship krijgen individuele of collectieve makers de kans om nieuwe wegen in te slaan en multidisciplinaire samenwerkingen op te zetten met makers en organisaties uit de visuele cultuur. Onderzoeksresultaten worden gedeeld in een jaarverslag, in een sessie tijdens het NFF Film Festival en in een eindpublicatie aan het einde van het fellowshipprogramma. CHA draagt bij met expertise en feedback met betrekking tot selectieprocessen, onderzoekstrajecten en disseminatie. Meer informatie hier
SPRING Performing Arts Festival is een internationaal festival in Utrecht dat zich richt op hedendaagse ontwikkelingen op de cross-over van dans, theater, performance en kunst in de publieke ruimte. SPRING Academy is het festival platform voor artistieke uitwisseling. De Academy verbindt opkomende kunstenaars, dramaturgen, scenografen en onderzoekers met de kunstenaars van SPRING via workshops, masterclasses, gesprekken met makers, symposia en uitwisselingen. Studenten van diverse BA, MA en RMA programma’s volgen de Academy als onderdeel van hun curriculum. UU onderzoeksgroep Transmission in Motion is een partner van SPRING Academy. Samen hebben zij een grote hoeveelheid aan evenementen georganiseerd, zoals de Performing Robots Conference (2019), en een reeks Masterclasses met bekende onderzoekers zoals Peter Eckersall.
In augustus 2023 was CHA medeorganisator van de zomerschool Supervising Artistic and Practice-Based Research, een samenwerkingsverband tussen de kunstacademie in Kopenhagen, de universiteit in Aarhus en BAK, basis voor actuele kunst. Gedurende 5 dagen kwamen 32 begeleiders van proefschriften tussen kunst en wetenschap in Utrecht bijeen om te praten over de uitdagingen en dilemma’s die zij in hun werk tegenkomen. Hoe geven promovendi in de kunsten in woord en beeld vorm aan de maatschappelijke en milieu-uitdagingen waaraan ze met hun onderzoek willen bijdragen? Wat is de relatie tussen het geschreven woord en het gemaakte beeld? Hoe kan de beleidingsrelatie zo worden ingericht dat recht wordt gedaan aan de professionaliteit van de kunstenaar? Hoe krijgt het leerproces van de artistieke promovendus het best vorm? In augustus 2024 vindt de tweede editie van deze zomerschool plaats in Denemarken.
Residenties in Utrecht stuurt aan op sociale, interactieve en educatieve ontmoetingen tussen een internationale kunstenaar en de stad Utrecht. Die ontmoetingen krijgen vorm in langdurige werktrajecten waarbij de kunstenaar zich voor langere tijd aan Utrecht verbindt en samenwerkt in zorgvuldig geplande projecten met diverse organisaties uit de stad en hun achterban. Makers/denkers worden uitgenodigd door organisaties die deel uitmaken van het voortdurend groeiende netwerk van Residenties in Utrecht. Dat zijn culturele organisaties, onderwijsinstellingen en organisaties uit het sociale domein. CHA maakt onderdeel uit van de redactie van Residenties Utrecht en zet zich in voor het creëren van betekenisvolle connecties en samenwerkingen tussen de kunstenaars van Residenties en studenten en medewerkers van de universiteit. CHA heeft inmiddels met diverse kunstenaars van Residenties samengewerkt, zoals Amparo Gonzales en Nahuel Cano.
What You See Festival is een kunstenfestival over gender en identiteit. Hier zie je werk van kunstenaars die niet of nauwelijks in Nederland te zien zijn, uniek samengestelde programma’s, onverwachte pop-upvoorstellingen, gratis expo’s en meer. Samen met kunstenaars en publiek creëert What You See Festival een gezamenlijke zoektocht naar een inclusievere samenleving. Sinds 2021 werken de MA Contemporary Theatre Dance and Dramaturgy en WYSF samen in een bijzonder onderwijsproject. Studenten van de cursus Dramaturgical Practices verdiepen zich in het festival en pitchen op basis van hun observaties een idee voor een voorstelling of evenement aan de festivalprogrammeur voor de volgende editie van het festival. Studenten oefenen op deze manier vaardigheden op het gebied van programmering. Het festival krijgt waardevolle input van jong volwassenen die ook de doelgroep vormen van hun festival.
CHA-lid Toine Minnaert werkt nauw samen met LKCA aan de evaluatie van kunsteducatie in het basisonderwijs - en meer specifiek aan het financieringsprogramma Cultuureducatie met Kwaliteit III (2021-2024). In het kader van deze samenwerking, waarbij CHA optreedt als een van de lokale kennispartners, schreef hij in 2023 evaluatierapporten voor de penvoerders van kunsteducatie op basisscholen in de provincies Utrecht en Flevoland. De opdracht bestond uit een kwalitatieve en kwantitatieve analyse van een reeks vragenlijsten die door basisscholen waren ingevuld. Ook was hij co-auteur van de programma-evaluatie van het Fonds voor Cultuurparticipatie (FCP). De evaluaties bestonden uit een kwalitatieve en kwantitatieve analyse van door scholen ingevulde vragenlijsten en verschillende sessies met de opdrachtgevers over conceptversies van het rapport.
Film- en seriemakers van kleur hebben minder vaak werk dan witte makers, zijn korter werkzaam en werken minder vaak in leidinggevende posities. Ze ervaren de film- en AV-sector als weinig inclusief. Degenen die de sector wel inclusief ervaren, zijn bovengemiddeld oud, vaak man, en in een leidinggevende functie. Dit blijkt uit onderzoek van cultuurwetenschapper Vincent Crone samen met tien studenten. Dit onderzoek naar diversiteit en inclusiviteit in de film- en AV-sector is dit voorjaar in opdracht van het Ministerie van OCW uitgevoerd. Het onderzoek is een zogenaamde ‘nulmeting’: dit is het eerste onderzoek naar de Nederlandse film- en AV-sector op dit gebied. Meer informatie vindt u hier
Filmset © iStockphoto.com/bjones27
Grote explosies, imitatie-regenbuien en een crew die naar filmlocaties over de hele wereld vliegt: duurzaam is het maken van een film eigenlijk niet te noemen. Hoe brengen we hier verandering in? Universitair hoofddocent Media- en cultuurwetenschappen Judith Keilbach en haar team deden anderhalf jaar lang onderzoek en presenteerden onlangs hun rapport ‘Op weg naar een duurzame filmindustrie’ aan het Nederlands Filmfonds. Meer informatie vindt u hier
Op 1 september 2023 is Tessa van Asselt gestart als onderzoeker op het project Leren van LinC. LinC staat voor Leiderschap in Cultuur, oftewel voor een serie leergangen voor cultuurprofessionals die vanuit de Universiteit Utrecht worden aangeboden. Deze leergangen krijgen regionaal of thematisch vorm. Denk aan LinC ZeeBra, een regionale versie voor cultuurprofessionals in Zeeland en Noord-Brabant. Denk ook aan LinC Artistiek, de thematische versie voor kunstenaars, kunstcuratoren, creatief directeuren en artistiek leiders waaraan CHA een bijdrage levert. Tessa gaat onderzoek doen naar de onderwijsontwerpprincipes die ten grondslag liggen aan het succes van LinC: wat maakt dat LinC iets oplevert voor de deelnemers en dus ‘werkt’? Deze principes kunnen vervolgens gedeeld worden met onderwijs voor een andere professionele doelgroep.