Portfolio
In augustus 2023 was CHA medeorganisator van de zomerschool Supervising Artistic and Practice-Based Research, een samenwerkingsverband tussen de kunstacademie in Kopenhagen, de universiteit in Århus en BAK, basis voor actuele kunst. Gedurende 5 dagen kwamen 32 begeleiders van proefschriften tussen kunst en wetenschap in Utrecht bijeen om te praten over de uitdagingen en dilemma’s die zij in hun werk tegenkomen. Hoe geven promovendi in de kunsten in woord en beeld vorm aan de maatschappelijke en milieu-uitdagingen waaraan ze met hun onderzoek willen bijdragen? Wat is de relatie tussen het geschreven woord en het gemaakte beeld? Hoe kan de beleidingsrelatie zo worden ingericht dat recht wordt gedaan aan de professionaliteit van de kunstenaar? Hoe krijgt het leerproces van de artistieke promovendus het best vorm? In augustus 2024 vindt de tweede editie van deze zomerschool plaats in Denemarken. Deelnemers spraken van spin-offs in o.a. Zuidoost-Azië.
Op 1 september 2023 is Tessa van Asselt gestart als onderzoeker op het project Leren van LinC. LinC staat voor Leiderschap in Cultuur, oftewel voor een serie leergangen voor cultuurprofessionals die vanuit de Universiteit Utrecht worden aangeboden. Deze leergangen krijgen regionaal of thematisch vorm. Denk aan LinC ZeeBra, een regionale versie voor cultuurprofessionals in Zeeland en Noord-Brabant. Denk ook aan LinC Artistiek, de thematische versie voor kunstenaars, kunstcuratoren, creatief directeuren en artistiek leiders waaraan CHA een bijdrage levert. Tessa gaat onderzoek doen naar de onderwijsontwerpprincipes die ten grondslag liggen aan het succes van LinC: wat maakt dat LinC iets oplevert voor de deelnemers en dus ‘werkt’? Deze principes kunnen vervolgens gedeeld worden met onderwijs voor een andere professionele doelgroep.
Big explosions, imitation rain storms and a crew flying to film locations all over the world: filmmaking cannot exactly be called sustainable. How do we change this? Associate Professor of Media and Cultural Studies Judith Keilbach and her team conducted a year and a half of research and recently presented their report ‘Towards a Sustainable Film Industry’ to the Netherlands Film Fund. Find more information here.
Date: February 17, 2022, 2-5:15pm CET
Concepts are theoretical tools. They “do work” as they carve out phenomena or objects, and propose a perspective on the phenomenon or object thus established. As such, concepts are inherently creative and potentially critical: they provide meaning, establish connections, and generate reflection and perhaps debate.
The world today invites us to dwell on the role and use of concepts as we try to grasp the phenomena that we are also part of. A growing number of publications and projects across academia and the arts are accompanied by glossaries, dictionaries, or lexicons. What in contemporary academic and artistic contexts or in the world at large necessitates the curation of, and with, new or modernised vocabularies? What can be done with concepts and what are the limits of concepting?
About the workshop
The above observations and questions form the starting point for the Creative Concepts workshop. It starts off practically by inviting all participants to partake in a collective concept-building exercise according to a pre-set script. After the exercise, the following discussants will provide reflections on concepting across academia and the arts:
After the reflections, participants are invited to partake in another round of the collective concept-building exercise, now inspired by the reflections on concepting.
Critical Concepts for the Creative Humanities
Creative Concepts is organised on the occasion of the publication of Critical Concepts for the Creative Humanities by Iris van der Tuin and Nanna Verhoeff (Rowman & Littlefield, 2022).
This workshop is mainly meant for academics, postdocs and PhD/MA students, artistic researchers, and artists interested in concepts and concepting.
RSVP: creativeconcepts@nwo.nl
Creative Concepts is a spin-off of the successful The Postresearch Condition (EARN/NWO Smart Culture) conference (January 2021; organised by Henk Slager with Odile Heynders, Janneke van Kersen, Iris van der Tuin and Kitty Zijlmans).
Creative Concepts was made possible by the MA of Fine Art, HKU University of the Arts Utrecht; the Creative Humanities Academy of Utrecht University; the Dutch Research Council (NWO).
november 2021
Nieuw boek van prof. dr. Iris van der Tuin en prof. dr. Nanna Verhoeff over de opkomst van creatieve concepten "onmisbaar" voor professionals in de culturele sector
“Wij zijn gebaat bij een open en inspirerende relatie met het veld waar wij onderzoek naar doen.” Aldus prof. dr. Iris van der Tuin en prof. dr. Nanna Verhoeff naar aanleiding van de lancering van de Creative Humanities Academy, een nieuw platform en netwerk binnen de faculteit Geesteswetenschappen dat samenwerkingsverbanden tussen onderzoekers en makers stimuleert en mogelijk maakt. Het platform bestaat inmiddels een jaar en biedt verschillende programma’s voor professionals aan, waaronder de succesvolle cursus Leiderschap in Cultuur Artistiek.
Deze maand verschijnt er een nieuw boek van de twee onderzoekers: Critical Concepts for the Creative Humanities. Meer een woordenboek eigenlijk, dat nauw is verweven met de activiteiten van de Creative Humanities Academy en het onderwijs voor professional.
Interview with Nanna Verhoeff and Michiel de Lange about the Media Architecture Biennale 2021. Read more about media architecture, smart cities, and creative methods here.