Nieuw bloedluismedicijn roept weerstand op

Omroep Gelderland

BARNEVELD - Er is een legaal middel tegen bloedluis. Toch durven niet alle pluimveehouders het in te zetten tegen de bloedzuigende diertjes die kippen ziek maken of die daardoor sterven door bloedarmoede. Ook pluimveehouder Helmus Torsius uit Putten doet het niet. 'Ik heb mijn buik vol van chemicaliën en ik wil mijn eieren blijven verkopen.' Hij is bang dat er weer wat in zijn eieren terecht komt.

Zorgen om nieuw middel tegen bloedluismiddel
De zorgen rondom het middel exzolt zijn onterecht, stelt parasitoloog Paul Overgaauw verbonden aan Universiteit in Utrecht. Exzolt is volgens Overgaauw een medicijn tegen bloedluis dat goedgekeurd is door een Europese Autoriteit.

'Het is niet vergelijkbaar met fipronil. Het is een diergeneesmiddel', vertelt hij. Sterker nog: het zal mogelijk straks ingezet worden bij mensen om zo de uitbraak van malaria tegen te gaan. Het Radboud UMC is bezig met een onderzoek daarnaar, vertelt hij. 'Mensen kunnen het zelfs drinken', aldus Overgaauw.

Het volledige artikel is verschenen op omroepgelderland.nl op 12 juni 2019.