Lesmateriaal bij de Grote Wetenschapsdag over humor

Waarom is iets grappig, en hoe komt het dat niet iedereen hetzelfde leuk vindt? Daar hebben 10.000 leerlingen uit heel Nederland op 10 november stap voor stap onderzoek naar gedaan.

De leerlingen hebben drie verschillende meetinstrumenten getest en gebruikten daarna hun favoriete meetinstrument om de leukste mop van de klas te vinden. Deze ‘klasse-topmoppen’ gebruikten we in de gezamenlijke afsluiting op YouTube om de leukste mop van Nederland te vinden!

Het lesmateriaal

1. Handleiding
  2. Werkbladen
  3. PowerPoint-presentatie

Het programma is bedoeld voor groep 5 t/m 8. Als jouw klas wat extra uitdaging nodig heeft, gebruik dan de verdiepingstips. Voel je vrij om het materiaal aan te passen op het niveau van jouw groep.

Download het lesmateriaal
Formulier om jullie topmop in te sturen

Opening en afsluiting

De Grote Wetenschapsdag werd centraal geopend en afgesloten in een livestream op YouTube. Daarbij waren twee speciale gasten aanwezig: humoronderzoekster Madelijn Strick en comedian/presentator Edson da Graça.

De opening
De afsluiting