Zo stimuleer je een warme band tussen je kinderen

Er zijn ontzettend veel boeken geschreven over opvoeding, over de verzorging van baby’s en allerlei andere onderwerpen die voor ouders met kleine kinderen interessant zijn. Maar boeken voor ouders die de onderlinge relatie tussen broertjes en zusjes beschrijven, en hoe ouders deze relatie kunnen stimuleren, zijn bijzonder schaars. Dus schreven ontwikkelingspsychologe en orthopedagoge Kirsten Buist van de Universiteit Utrecht en orthopedagoge Sheila van Berkel (Universiteit Leiden) het boek Broertjes & zusjes: zo stimuleer je een warme band tussen je kinderen.

De Utrechtse wetenschapper kent als geen ander de opvoedvragen waar ouders met meerdere kinderen mee worstelen. “Die vragen komen al voordat het tweede kind geboren is. Hoe bereid je je gezin en je oudste kind goed voor op de geboorte van het tweede kind? Een andere vraag, die veelal later rijst, en waar veel ouders tegenaan lopen: hoe ga je om met ruzie tussen je kinderen? Deze en andere vragen beantwoorden wij op basis van de meest recente wetenschappelijke kennis.”

Van een naar twee kinderen

Buist en Van Berkel geven niet alleen op toegankelijke wijze de laatste stand van zaken in het onderzoek naar de onvoorwaardelijke relatie tussen broers en zussen, en welke functie en invloed deze heeft op hun welzijn en ontwikkeling, ook geven ze (aanstaande) ouders tips hoe ze de relatie tussen hun kinderen kunnen stimuleren. Speciale aandacht is er voor de periode rondom de geboorte van een nieuw broertje of zusje. Buist: “We vinden het belangrijk om ouders handzame tips te geven om de overgang van een naar twee kinderen zo makkelijk mogelijk te maken. Er gebeurt ontzettend veel in relatief korte tijd, dus alle handvatten die je als ouder kunt krijgen zijn prettig.”

Meer informatie
Persvoorlichting faculteit Sociale Wetenschappen, 030-253 4027, r.a.b.vanveen@uu.nl