Zeven Utrechtse toponderzoekers krijgen Vidi-onderzoekssubsidie

NWO reikt Vidi-subsidies uit

Zeven wetenschappers van de Universiteit Utrecht en het UMC Utrecht hebben van NWO een Vidi-financiering toegekend gekregen van ieder maximaal 800.000 euro. Hiermee kunnen de Utrechtse talenten gedurende vijf jaar een eigen onderzoekslijn ontwikkelen en een onderzoeksgroep opbouwen.

In totaal dienden 572 onderzoekers in Nederland een aanvraag in, waarvan NWO er uiteindelijk 87 heeft gehonoreerd. NWO selecteert de Vidi-laureaten op basis van de kwaliteit van de onderzoeker, het innovatief karakter van het onderzoek, de verwachte wetenschappelijke impact van het voorstel en de mogelijkheden voor kennisbenutting.

Vidi is gericht op excellente onderzoekers die na het promoveren al een aantal jaren succesvol onderzoek hebben verricht. De wetenschappers behoren tot de beste tien à twintig procent van hun vakgebied.

De Utrechtse Vidi-laureaten:

Oorzaken en gevolgen van vertrouwen in de deeleconomie

Dr. Rense Corten, Universiteit Utrecht

Onder welke voorwaarden is vertrouwen tussen vreemden mogelijk in interacties in de deeleconomie, en in hoeverre leidt de deeleconomie tot meer sociale cohesie? Dit project onderzoekt deze vragen met een combinatie van methoden: laboratoriumexperimenten, online experimenten, digitale gebruikersdata en vragenlijstdata.

Optimizing the methodological framework for studies of the effects of medical interventions using routine-care data.

Dr. Rolf Groenwold, UMC Utrecht

Grote digitale databestanden hebben een enorme potentie om belangrijke biomedische vragen te beantwoorden. Binnen dit onderzoek worden de geavanceerde methoden ontwikkeld die daarvoor nodig zijn.

Two ends of one world : Bridging microscale cytoarchitectonics and macroscale connectomics in the human brain

Dr. M.P. van den Heuvel, UMC Utrecht

Hoe maken de verschillende niveaus van onze hersenen samen één efficiënt brein? Op microscopische schaal verwerken neuronen informatie, maar op macroscopische schaal vormen hersengebieden samen ook grote communicatienetwerken. We gaan onderzoeken hoe grote hersenprocessen, en veranderingen hierin in ontwikkeling, afhangen van de kleinste onderdelen van ons brein.

De Himalaya: een onbekende watertoren

Dr. Walter Immerzeel, Universiteit Utrecht

De “Himalaya” betekent het “huis van de sneeuw” in Sanskriet en het smeltwater is van levensbelang voor miljoenen mensen in Azië. We weten echter weinig van de watercyclus in dit hooggebergte. In Hi-Cycle gaat een team van onderzoekers deze watercyclus ontrafelen met behulp van drones, meetapparatuur en simulatiemodellen.

Studying paths through the pore labyrinth of catalysts

Dr. Florian Meirer, Universiteit Utrecht

Functional porous materials such as catalysts are essential for producing modern everyday-life products. The materials’ pores form a complex maze that influences their macroscopic properties. This project will explore how matter travels through this labyrinth and relate this to catalyst performance.

Shaping nanomaterials for future electronics

Dr. Carmine Ortix, Universiteit Utrecht

Semiconductor nanomembranes –  sheets of materials with nanoscale thicknesses – can be rolled or folded into a variety of curved geometric shapes, such as spirals and helices. Researchers will investigate how quantum effects in these curved nanoarchitectures can make new electronics possible.

Wanneer smelten de ijskappen?

Dr. Martin Ziegler, Universiteit Utrecht

Door de ordening van isotopen te meten, kan de temperatuur worden bepaald tijdens de vorming van calcium carbonaat. Dit project ontrafelt met deze techniek de diepzeetemperatuur en zeespiegelvariaties van de afgelopen 65 miljoen jaar. Met deze gegevens zijn betere voorspellingen over de toekomst van de polaire ijskappen mogelijk.

Hubrecht Instituut, NIOZ en Princes Maxima Centrum

Daarnaast zijn er nog drie laureaten bij het Hubrecht Instituut, NIOZ en het Prinses Maxima Centrum