Zeven jonge onderzoekers naar basisscholen tijdens Slimme Gasten

“Het was een waardevolle oefening in duidelijk communiceren en aansluiten bij de doelgroep”

Onderzoeker Marijke Achterberg doet een quiz met de kinderen

Vertellen over wetenschap aan een klas vol energieke kinderen, met uiteenlopende vragen en ongefilterde opmerkingen. Ga er maar aanstaan. Dat deden Emel Souiki, Maya Haaker, Jelle Vlaanderen, Joep Suskens, Marijke Achterberg, Rhana Aarts en Susan Peters - allemaal onderzoeker bij Diergeneeskunde - tijdens Slimme Gasten. Uiteraard gingen zij niet onbeslagen ten ijs, na het volgen van twee trainingen stonden ze op 14 november goed voorbereid voor de klas. Ze gingen langs bij groep 5, 6, 7 of 8 van een basisschool in de buurt van Utrecht. Marijke Achterberg: “Ik kan het iedereen aanraden.”

De zeven onderzoekers leerden tijdens trainingen hoe je met kinderen communiceert over wetenschap. “Het moet interactief en afwisselend”, vat Marijke Achterberg de belangrijkste lessen samen. “Ook moet je niet te veel praten en geen moeilijk woorden gebruiken.” De trainingen hielpen. “Het lukte om mijn werk uit te leggen zodat de kinderen het begrepen. Aan het einde van de les wilden ze allemaal onderzoeker worden!”

Filmpjes van ratten beoordelen

“De kinderen zaten vol energie”, blikt Achterberg terug. “Ze waren nieuwsgierig en stelden veel vragen.” Ze had een quiz voorbereid en liep samen met de kinderen het proces van wetenschap door. Zo ‘analyseerden ze data’, door filmpjes van ratten te beoordelen. Een van de kinderen vroeg zich vervolgens af of je wel onderzoeker kan worden als je bang bent voor ratten. “Heerlijk toch, zulke vragen”, zegt Achterberg lachend. “Aan het begin van de les vroeg ik aan de klas of ik eruitzag als een wetenschapper. Hun antwoord was ‘nee’, want ‘je hebt geen witte labjas aan’. Grappig, en goed om dat stereotype te doorbreken.”

Waardevolle oefening

“Het was hartstikke leuk om de kinderen op een laagdrempelige manier kennis te laten maken met wetenschap. En voor mezelf was het een uitdaging om duidelijk uitleg te geven. Ik moest echt terug naar de kern van mijn werk, en me aanpassen aan de doelgroep. Dat was een waardevolle oefening.”

Lees de terugblik op Slimme Gasten 2023, waarbij 60 onderzoekers van de Universiteit Utrecht vertelden over hun onderzoek aan basisschoolleerlingen.

Een onderzoeker staat voor een klas te vertellen over haar onderzoek.
Wetenschapper Emel Souiki voor de klas (foto Lize Kraan)