Zes Vidi’s voor Bètawetenschappen

NWO heeft aan maar liefst zes onderzoekers van de faculteit Bètawetenschappen een Vidi toegekend. Zij krijgen ieder maximaal 800.000 euro om gedurende vijf jaar een eigen onderzoekslijn te ontwikkelen en een onderzoeksgroep op te bouwen. Het gaat om Kirsten ten Tusscher (Biologie), Bas Dutilh (Biologie), Markus Weingarth (Scheikunde), Tobias Müller (Wiskunde), Alessandro Grelli (Natuur- en Sterrenkunde) en Enrico Pajer (Natuur- en Sterrenkunde).

Vidi is gericht op excellente onderzoekers die na het promoveren al een aantal jaren succesvol onderzoek hebben verricht. De wetenschappers behoren tot de beste tien à twintig procent van hun vakgebied. In totaal dienden 509 onderzoekers in Nederland een aanvraag in, waarvan NWO er uiteindelijk 87 heeft gehonoreerd. Hiervan zijn 15 toekenningen voor onderzoekers die aan de Universiteit Utrecht of het UMC Utrecht verbonden zijn.

Kirsten ten Tusscher

Dr. Kirsten ten Tusscher, Theoretical Biology, Biologie

Ontrafelen van plantenwortels

Wortels voorzien planten van water en voedingsstoffen. Hoe de structuur van het wortelstelsel ontstaat en zich kan aanpassen aan de omgeving is grotendeels onbekend. In dit onderzoek worden computermodellen gebruikt om de structuur van plantenwortels beter te begrijpen.

Bas Dutilh

Dr. Bas Dutilh, Bioinformatics, Biologie

Wat doen al die virussen in mijn darmen?

Bijna niets is bekend over de bacterie-etende virussen in onze darmen. Bas Dutilh heeft er onlangs één ontdekt die wereldwijd in de helft van alle mensen voorkomt, en wellicht belangrijk is voor de biodiversiteit van de darmflora. Hij wil meer van zulke virussen ontdekken, en hun invloed op de biodiversiteit onderzoeken.

Markus Weingarth

Dr. Markus Weingarth, NMR Spectroscopy, Scheikunde

Structure biology comes home

Protein function depends on environment. The ultimate goal is hence to understand proteins in their home, which is the cell. This project will use solid-state Nuclear Magnetic Resonance and virtual computational microscopy to investigate membrane proteins directly in the cell.

Tobias Müller

Dr. Tobias Müller, Mathematical Modeling, Wiskunde

Toevallige netwerken in meetkundige ruimtes

De onderzoeker bekijkt toevallige netwerken, die ontstaan wanneer hij willekeurig gekozen punten in een meetkundige ruimte met elkaar verbindt. Hij zoekt uit hoe de structuur van het netwerk verandert wanneer er afhankelijkheid tussen de punten is of als de meetkundige ruimte niet meer het gebruikelijke platte vlak is.

Alessandro Grelli

Dr. Alessandro Grelli, Subatomic Physics, Natuur- en Sterrenkunde

The hottest place in the Universe

Atoms are accelerated up to almost the speed of light and then they collide. The heat developed during such collision is so intense that the ordinary matter melts. As a consequence the same state of matter present in our universe, a few fractions of a second after the big bang, is created. The researcher will study its properties by using heavy-quarks as a probe.

Enrico Pajer

Dr. Enrico Pajer, Theoretical Physics, Natuur- en Sterrenkunde

The matter in the universe and melted chocolate

Cosmologists have discovered that the immensities of the universe, filled with stars and galaxies and the mysterious dark matter and dark energy, are not so different from ordinary liquids like melted chocolate. Employing this analogy, telescope images reveal new secrets about the universe origin and the nature of its contents.

Voor more information about Enrico Pajers research project, see the English news release.