Wouter Boon benoemd tot hoogleraar Innovatie- en transitiestudies

Innovatiewetenschapper dr. Wouter Boon (departement Sustainable Development, faculteit Geowetenschappen) is benoemd tot hoogleraar Innovatie- en Transitiestudies. Zijn benoeming gaat in per 1 november 2023. ‘De faculteit Geowetenschappen is heel blij met de benoeming van Wouter Boon,’ aldus prof. dr. Wilco Hazeleger, decaan van de faculteit. ‘Hij kan bij uitstek wetenschappelijk onderwijs en onderzoek verbinden met maatschappelijke partijen die innoveren en transities doormaken.’

Wouter Boon is sinds 2013 verbonden aan het departement Sustainable Development. Eerder al verrichtte hij daar zijn promotieonderzoek op het gebied van de innovatiestudies. Innovatiestudies is een interdisciplinair vakgebied dat de oorsprong en effecten van innovatie in de samenleving bestudeert. Het vakgebied innovatiestudies kent een lange traditie aan de Universiteit Utrecht, met een speciaal onderzoeksprogramma georganiseerd binnen de sectie Innovatiestudies, dat in 1999 van start ging. Het veld bestudeert hoe bedrijven, overheden en andere maatschappelijke partijen bijdragen aan het ontwikkelen, verspreiden en implementeren van nieuwe producten en diensten.

Maatschappelijke impact

Van oudsher is er binnen de innovatiewetenschap aandacht voor de vraag wat de maatschappelijke impact is van nieuwe technologieën, zoals bio-, nano- en energietechnologie. En voor de vraag hoe we toekomstige effecten op een maatschappelijk verantwoorde manier kunnen adresseren in het ontwerp van een innovatie. “In het veld leggen we de laatste jaren steeds meer de nadruk op hoe innovaties kunnen bijdragen aan grote maatschappelijke uitdagingen, met name op het gebied van duurzaamheid, gezondheid en rechtvaardigheid”, aldus Boon. “In dit kader onderzoeken we transities in sociaal-technische systemen in een verscheidenheid aan empirische domeinen, waaronder energie, mobiliteit, huisvesting, voedsel en gezondheid.”

Op een verantwoorde manier opschalen

Innovatiewetenschappers leggen ook steeds meer nadruk op de rol van digitalisering in transities en de rol van innovatiebeleid om transities te bevorderen in het licht van maatschappelijke uitdagingen. In veel van deze transities heeft het creëren van nieuwe technologie tegenwoordig niet meer de absolute prioriteit. “Het is veel meer de vraag hoe innovatie op een verantwoorde manier op te schalen, zodat deze op meerdere plaatsen op een werkzame en rechtvaardige manier van nut kan zijn”, aldus Wouter Boon.