Workshop Gender Identity Registration

Audrey giving presentation during identity workshop

Op 28 oktober 2021, in de Universiteit Utrecht diversiteitsmaand, de Utrecht Centre for European Research into Family Law (UCERF) en de Netherlands Institute of Human Rights (SIM) hebben hun krachten gebundeld en een interactieve onderzoeksworkshop georganiseerd in Utrecht over theoretische en praktische aspecten van gender-identiteitsregistratie.

De workshop bevatte zeer interessante presentaties van senior en junior onderzoekers. Gastonderzoeker van UCERF Audrey Boisgontier, van Paris Nanterre University, trapte af met een lezing over de rechten van intersekse personen en de wettelijke definitie van individuen in het Franse registratie systeem van gender binary. Het was leerzaam om de Franse situatie te vergelijken met de door de Nederlandse regering genoemde functies van geslacht/genderregistratie en de golf van Nederlandse lagere rechterlijke uitspraken in 2021 die een neutrale geslachtsidentiteit erkennen.

Zeer actuele ontwikkelingen in het VK en de VS over de juridische consequenties van registratiepraktijken werden besproken door masterstudenten, waarbij 'transouderschap', en de begrippen '(trans)gender identiteitsfraude' en 'gender panic defense' aan de orde kwamen. Hannah van Wikselaar deelde haar onderzoek naar de perceptie van studenten van de geslachtsregistratiepraktijk aan de Universiteit Utrecht, wat een relevante casestudy is gezien het Nederlandse beleid om onnodige geslacht/genderregistratie in allerlei organisaties terug te dringen. Tot slot deelde Caroline Rucah Mwochi, executive director van Western Kenya LBQT Feminist Forum en huidig Utrecht Shelter City gast, hun ervaringen vanuit activisme voor de erkenning van ieders genderidentiteit in het dagelijks leven.

De presentatoren en discussianten genoten van de zeer informatieve showcase van onderzoek en activisme over de huidige discussies over de registratie van genderidentiteit.