Wiskunde B-dag winnaars zijn niet uitsluitend wiskundebollebozen

Lights Out: een grid van 25 aanklikbare lampjes. Door een lampje aan te klikken schakel je het lampje aan of uit, maar ook de directe buren (links, rechts, boven onder) van het lampje. De opdracht: kun je alle lampjes uit krijgen? En zo ja, hoe dan?

Het antwoord op deze vraag stond centraal tijdens de Wiskunde B-dag op 20 maart 2015. Deze dag wordt al sinds 1999 georganiseerd door het Freudenthal Instituut en is een wedstrijd voor scholierenteams uit 5 havo en 5/6 vwo met wiskunde B in hun profiel.

De 10 beste teams van Nederland waren op vrijdag 20 maart naar het Freudenthal Instituut gekomen om te horen op welke plaats ze waren geëindigd met hun werkstuk over het spel Lights Out. Het team van Victor van den Berg, Max Sturkenboom, Bouke Jansen en Daan van Meeuwen van het Utrechts Stedelijk Gymnasium ging er met de eerste prijs vandoor. In hun werkstuk gaven de leerlingen van dit team onder andere een analyse van een speciale Lights Out-variant, bestaande uit één rij lampjes in plaats van een grid met lampjes. De jury noemde het werkstuk van dit team "uitstekend" met "korte, bondige en kloppende formules".

Niet alleen voor wiskundetalenten
Anders dan bij olympiades is de Wiskunde B-dag niet exclusief voor getalenteerde en speciaal geselecteerde leerlingen, maar juist voor alle leerlingen van 5 havo en 5/6 vwo met wiskunde B in hun profiel, die eens op een andere manier met wiskunde bezig willen zijn. Ook richt de Wiskunde B-dag zich op teams, in plaats van op individuele talenten. Volgens Wiskunde B-dag coördinator Susanne Tak bestaat er zelfs een sterk vermoeden dat de winnende teams van de B-dag niet uitsluitend uit wiskundetalenten bestaan, maar dat juist de gemengde teams het beste uit de bus komen. Ook de winnaars van dit jaar hadden een gemengd team.

Verschillende invalshoeken
Susanne Tak hoopt dat dit een stimulans is voor leerlingen (en scholen en/of ouders) om zich volgend jaar voor de Wiskunde B-dag in te schrijven en te ontdekken vanuit welke verschillende invalshoeken je je bezig kunt houden met wiskunde. Naast 111 Nederlandse scholen deden dit jaar ook scholen uit België, Duitsland en Slowakije mee.

De volgende editie van de Wiskunde B-dag vindt plaats op 13 november 2015. Kijk op de website voor meer informatie.