Welkom op onze rookvrije campus

Utrecht Science Park, de International Campus Utrecht en de UU-locaties in de binnenstad zijn nu geheel rookvrij. Zo zorgen we samen voor een gezonde en duurzame omgeving om in te studeren of werken. Aan de start van het nieuwe academisch jaar wordt deze boodschap actief gecommuniceerd aan studenten en medewerkers van de Universiteit Utrecht, de Hogeschool Utrecht en andere partners in het Utrecht Science Park.

Deze campagnevideo wijst studenten met een knipoog op het feit dat de campus nu een rookvrij gebied is. Studenten komen deze video tegen via narrowcastingschermen in universiteitsgebouwen, op sociale media en websites

Waarom rookvrij?

Jaarlijks sterven meer dan 20.000 mensen in Nederland door roken of meeroken. De Rijksoverheid en de andere organisaties streven samen naar een rookvrije generatie in 2040. Dat betekent dat kinderen niet meer beginnen met roken. Ook staat in het akkoord dat het aantal rokende volwassenen moet dalen van 23 procent naar maximaal 5 procent. Rookvrije schoolterreinen, niet alleen bij het basisonderwijs maar ook bij het vervolgonderwijs, zijn een essentieel onderdeel van het preventiebeleid.

Een street art-afbeelding ter promotie van de rookvrije campus. Aan de linkerzijde een ongezond ogende mond met een sigaret en een kruisje. Aan de rechterzijde een gezond ogende mond met een wortel tussen de tanden en ernaast een vinkje
In de eerste weken van het Academisch Jaar 2021-2022 kom je deze street-art-uitingen tegen op verschillende plekken in het Utrecht Science Park, de binnenstad en de International Campus Utrecht

Stoppen met roken?

• Bezoek je huisarts voor advies. Een huisarts kan stopadviezen geven en je doorverwijzen naar een stoppen-met-rokenprogramma. Zorgverzekeringen vergoeden deze programma’s volledig en deze komen niet voor rekening van het eigen risico;
  • Op www.ikstopnu.nl vind je informatie en tips over stoppen met roken;
  • Voor medewerkers die graag willen stoppen met roken heeft de Universiteit Utrecht een aantal stoppen-met-roken-boeken beschikbaar. Interesse? Stuur een email aan rookvrij@uu.nl o.v.v. 'boek'.
  • Ben je leidinggevende en wil je medewerkers ondersteuning bieden in het stoppen met roken? Meld je dan aan voor het online webinar Samen Sterker Stoppen via deze link.

Kan de roker dan nergens meer terecht?
Jawel, de roker kan nog terecht op vier zogeheten rookgedoogplekken. Deze wordt regelmatig geleegd. Op de plattegrond zie je waar deze plekken zich bevinden.

Wil je meer weten over het rookvrije terrein? Mail naar rookvrij@uu.nl.

Een banner met daarop achtereenvolgens een vinkje, het woord 'rookvrij' en de slogan 'Op weg naar een rookvrije generatie'