“We moeten de voedselketen in zijn geheel aanpakken”

Marca Wauben pleit voor nieuw voedselproductiesysteem

Om de aarde leefbaar te houden, moeten we toe naar een nieuw systeem voor onze voedselproductie. Het huidige heeft zijn grenzen bereikt, zeker waar het gaat over natuurlijke hulpbronnen, biodiversiteit en maatschappelijke acceptatie. Marca Wauben en haar collega’s van Future Food Utrecht zijn op zoek naar duurzame en gezonde voedseloplossingen voor toekomstige generaties.

“Als we de aarde leefbaar willen houden, zullen we op een meer duurzame manier met de aarde moeten omgaan. Daar horen natuurlijk planten, dieren en ook mensen bij, maar die kun je niet afzonderlijk bekijken. Alles hangt met elkaar samen.”

Kwetsbaar en ingewikkeld

We spreken met Marca Wauben, hoogleraar Intercellulaire Communicatie bij de faculteit Diergeneeskunde en bestuurslid van Future Food Utrecht, de hub waarin de Universiteit Utrecht al haar expertise bundelt over voedingsvraagstukken. “De productie van melk, vlees en groenten is uitermate kwetsbaar”, vertelt Wauben. “De voedselketen is afhankelijk van talloze externe factoren, zoals kunstmest, bestrijdingsmiddelen en veevoer, maar ook van de wereldmarkt met sterk schommelende prijzen, regelgeving, transport en klimaatveranderingen. Denk aan droogte, overstromingen of extreem weer. Dat maakt onze voedselproductie ontzettend kwetsbaar en ingewikkeld.” Lees hier het volledige interview met Marca Wauben, uit Vetscience nr 3.

Covergesprek

Tijdens de fotoshoot voor de cover van Vetscience brengen we twee mensen bij elkaar die we hebben geïnterviewd. Dit keer waren dat Marca Wauben en Roel Boersma, verkoopdirecteur bij insectenproducent Protix. Wat willen zij van elkaar weten? Lees hier het volledige covergesprek en het interview met Roel Boersma: Insecten als nieuwe landbouwhuisdieren.