Vraag en antwoord - Prascend®

Tijdschrift voor Diergeneeskunde

Vraag

Mag een drachtige merrie die in verband met PPID-klachten op Prascend® staat nu wel of niet verder worden behandeld met dit middel?

Antwoord

Prascend® (pergolide als pergolidemesilaat) wordt gebruikt voor de behandeling van PPID (Pituitary Pars lntermedia Dysfunctie). De bijsluiter vermeldt over het gebruik tijdens de dracht en lactatie:

Dracht: uitsluitend gebruiken overeenkomstig de baten/ risicobeoordeling door de behandelend dierenarts. De veiligheid van dit product is niet aangetoond bij drachtige merries. Uit laboratoriumonderzoek bij muizen en konijnen zijn geen gegevens naar voren gekomen die wijzen op teratogene effecten. Bij een dosering van 5,6 mg/kg lichaamsgewicht per dag werd bij muizen verminderde vruchtbaarheid waargenomen.

Lactatie: Gebruik tijdens lactatie wordt niet aanbevolen bij lacterende paarden, omdat de veiligheid van dit diergeneesmiddel daarbij niet is aangetoond. Bij muizen werden het lagere lichaamsgewicht en overlevingspercentage van de nakomelingen toegeschreven aan de farmacologische inhibitie van prolactinesecretie die resulteerde in ontregelde melkgift.

(…)

Er is dus geen eenduidig antwoord op de vraag te geven. Voor ieder individueel geval is een zorgvuldig overleg tussen eigenaar en dierenarts nodig om tot een weloverwogen beslissing te komen.

Prof. dr. Marianne Sloet en prof. dr. Tom Stout
Departement Gezondheidszorg Paard, faculteit Diergeneeskunde, Universiteit Utrecht.

Het volledige artikel is verschenen in Tijdschrift voor Diergeneeskunde, februari 2018