Vluchtelingen delen hun verhaal in UU-podcasts

“Als je geen status hebt, heb je niets.”

logo van Unsettling Knowledge Podcast

Een intiem kijkje in de ervaring van asiel aanvragen in Nederland in drie podcasts. In deze krachtige set persoonlijke interviews leren we over het uitdagende en vaak traumatiserende proces van de asielprocedure en het opbouwen van een nieuw leven in Nederland. We horen rechtstreeks van nieuwkomers over hun ervaringen van wanhoop, veerkracht en hun suggesties voor een beter proces. Hier is een voorproefje van hun verhaal:

Fatma uit Turkije

Fatma beschrijft het leven in het asielzoekerscentrum, zowel de goede als de slechte punten. Ze volgde cursussen via het Incluusion-programma en heeft zich aangemeld voor een Master. Ze vond dat ze niet genoeg informatie had over hoe ze de aanmelding moest aanpakken. De manier van cijfers geven, de motivatiebrief en referenties waren anders in haar land van herkomst. Haar aanmeldingsdocumenten moesten perfect in orde zijn, maar ze wist niet wat dat precies inhield. Haar klasgenoten en docenten hielpen haar met de aanmelding en ze werd toegelaten. Voor mensen die een negatieve houding hebben tegenover vluchtelingen, zegt ze dat mensen echt proberen te integreren. Niemand komt zomaar hierheen, het is hard werken om in een nieuw land te integreren.

Idris uit Sudan

Idris praat onder andere over hoe anders mensen je zien als je niet langer toerist bent, maar vluchteling. Hij deelt zijn worstelingen en frustraties om zich zonder succes aan te melden bij een universitair masterprogramma. En hij deelt wat hij heeft ervaren als vooringenomen stereotypes over hem in niet alleen de samenleving, maar ook in instituties: als je geen Nederlandse achternaam hebt, maak je veel minder kans om teruggebeld te worden door een bedrijf.

Vluchteling uit Iran (anoniem)

In de eerste aflevering blikt een vluchtelingenstudent terug op haar ervaringen met een leven opbouwen in Nederland, het proces van de asielprocedure en haar persoonlijke ervaringen met de IND-gesprekken, die ertoe leiden dat een asielzoeker een vluchtelingenstatus krijgt of wordt afgewezen. Ze beschrijft ook hoe deel uitmaken van de universiteit haar gelukkig maakte en haar de kans gaf om nieuwe dingen te leren. Maar ze was niet voorbereid op het nieuwe onderwijssysteem, waardoor ze zich niet op haar plek voelde.

Unsettling Knowledge Podcast

Deze podcasts zijn geproduceerd door Rachel Gillett en Malina Yallanki, met steun van het EDI Office en Incluusion. De drie podcasts zijn onderdeel van een grotere serie genaamd “Unsettling Knowledge”: van de Nederlandse rijsttafel en betwiste straatnamen tot het Eurovisie Songfestival, sport en racisme, de "Unsettling Knowledge" podcast kijkt terug op hoe wereldrijken en kolonisatie de moderne samenleving en cultuur hebben vormgegeven.

Samen spreken presentatoren Rachel Gillett en Matthijs Kuipers met wetenschappers, communityleden en experts om sporen van wereldrijken in het heden bloot te leggen en om de directe confrontatie met controversiële onderwerpen aan te gaan samen met de betrokkenen.

Je kunt de podcasts vinden op de Decolonisation-groep website of direct op Soundcloud.

Luister naar de podcast