Vietnamees natuurgebied wordt beschermd natuurreservaat mede dankzij onderzoek

Onderzoek van de Universiteit van Leeds en de Universiteit Utrecht heeft bijgedragen aan de hoogste overheidsbescherming voor Vietnamese bossen die van internationaal belang zijn. De afgelopen vijf jaar hebben de natuurbeschermingsorganisatie Viet Nature en haar partners World Land Trust, IUCN National Committee of the Netherlands (IUCN NL), Birdlife International en onderzoekers van de Universiteit van Leeds en de Universiteit Utrecht zich ingezet om de Khe Nuoc Trong bossen te beschermen - het laatste substantiële gebied van lowland forest in Vietnam.

Een bedreigde roodscheendoek (Pygathrix nemaeus) in de Khe Nuoc Trong-bossen. Foto: Bjornolesen.com/Viet Nature

In augustus stemde de Vietnamese regering in met de formele bescherming van het 22.132 hectare grote lowland forest van Khe Nuoc Trong als natuurreservaat, het hoogste beschermingsniveau van het land.

De nieuwe status biedt een habitat  voor veertig wereldwijd bedreigde soorten, die op het punt van uitsterven staan door houtkap en stropers. Dit omvat onder andere zingende gibbons, de spectaculaire pauwachtige gekuifde argusfazanten en de ernstig bedreigde saola-antilope. De saola, die pas in 1992 werd ontdekt, is een van 's werelds zeldzaamste zoogdieren en heeft de bijnaam “Aziatische eenhoorn” gekregen.

Viet Nature directrice en mede-oprichtster Pham Tuan Anh zei: "De vorige beschermingsstatus beschermde het gebied al tegen houtkap, maar had geen mandaat om de fauna te beschermen. De nieuwe status stelt de bescherming van de biodiversiteit voorop - het niveau dat de uitzonderlijke biodiversiteit in het gebied verdient. Het is een geweldige prestatie na meer dan tien jaar hard werken. We zullen nu toegang hebben tot meer financiële middelen voor natuurbescherming van zowel lokale als nationale overheden."

Khe Nuoc Trong Foto: Viet Nature Conservation Centre/Pham Tuan Anh

Effect van houtkap

Onderzoek van Leeds en Utrecht heeft geholpen deze beslissing te onderbouwen en het belang van de Khe Nuoc Trong bossen te benadrukken in de strijd tegen klimaatverandering.

Suzanne Stas, een PhD onderzoeker aan de Universiteit van Leeds en tevens verbonden aan de Universiteit Utrecht, heeft nauw samengewerkt met Viet Nature om de effecten van houtkap op het bos te onderzoeken. Haar onderzoek in samenwerking met World Land Trust toonde aan dat gekapte bossen de helft van de hoeveelheid koolstof opslaan als ongekapte bossen. Ze liet zien dat als de bossen beschermd en hersteld konden worden, ze 50.000 ton koolstofdioxide per jaar zouden opnemen en vastleggen.

Stas: "Het was geweldig om te horen dat de Vietnamese regering deze speciale bossen gaat beschermen. De afgelopen vijf jaar hebben we nauw samengewerkt met Viet Nature en hun partners om aan te tonen hoe belangrijk deze bossen zijn. Ons onderzoek heeft aangetoond dat het beschermen en herstellen van deze bossen ervoor zorgt dat deze bossen 50.000 ton koolstofdioxide per jaar zullen opnemen, wat een essentiële bijdrage levert aan Vietnam’s inspanningen om klimaatverandering tegen te gaan.”

Wetenschappelijke onderbouwing

Professor Dominick Spracklen, ook van de Universiteit van Leeds, was een co-auteur van het artikel en tevens co-auteur van een tweede artikel die de totstandkoming van het reservaat hielp onderbouwen. Spracklen: "Dit is echt een gezamenlijke inspanning geweest, die laat zien wat er bereikt kan worden als academici samenwerken met natuurbeschermingsorganisaties om bossen te beschermen." Dr. Marijke van Kuijk, onderzoeker aan de Universiteit Utrecht en tevens betrokken bij het onderzoek, beaamt dit: “Dit project laat heel mooi zien hoe wetenschappelijke data een goede basis kunnen vormen voor effectieve natuurbescherming.”

Khe Nuoc Trong zou tevens van essentieel belang kunnen zijn voor andere soorten in het gebied die met uitsterven bedreigd worden, waaronder een ernstig bedreigde hertensoort – de reuzenmuntjak – ontdekt in 1994, en Edwards’ fazant, een vogel die alleen in de regenwouden van Vietnam voorkomt en tientallen jaren niet in het wild is gezien, en die in de toekomst mogelijk opnieuw in het natuurreservaat zal worden geïntroduceerd.

"Zonder WLT, Birdlife International, IUCN NL, de Universiteit van Leeds en al onze supporters zoals The Body Shop, zou dit succes niet mogelijk zijn geweest", voegde Tuan Anh eraan toe. "Viet Nature zal op deze plek aanwezig zijn voor de lange termijn om dit prachtige natuurgebied te beschermen en door te geven aan toekomstige generaties."