Vier nieuwe Teaching Fellows benoemd

• Veronique Schutjens
Teaching Fellows vlnr: Leonie, Irma, Vincent en Veronique

Met ingang van 1 februari zijn vier nieuwe Teaching Fellows benoemd: Irma Meijerman (Bètawetenschappen), Veronique Schutjens (Geowetenschappen), Vincent Crone (Geesteswetenschappen) en Leoniek Wijngaards-de Meij (Socialewetenschappen). Vanuit het Centre for Academic Teaching gaan ze werken aan een project gericht op onderwijskundig leiderschap en/of beleidsontwikkeling en dragen ze bij aan activiteiten van het Centre gericht op docentontwikkeling.  Aan het eind van hun termijn worden de Teaching Fellows (bij een positieve beoordeling) voorgedragen voor hoogleraarschap met accent op onderwijs. De fellows aan het woord over hun plannen om het academisch onderwijs te verbeteren.

Veronique Schutjens (universitair hoofddocent Economic Urban Transition):
“Leereffecten van buitenlandervaringen lekken vaak weg doordat studenten druk zijn. Andere studenten komen überhaupt niet in aanraking met internationalisering. Een gemiste kans op twee niveaus. Ik wil bachelor exchange studenten leren reflecteren op internationale ervaringen en de betekenis daarvan voor hun employability skills. Deze leerervaringen en -effecten wil ik stevig inbedden in opleidingen, waardoor ook andere studenten profiteren.”

Vincent Crone (universitair docent Media en Performance Studies):
“Om tot succesvol interdisciplinair, internationaal, intercultureel en blended onderwijs te komen, is intensieve samenwerking en kennisdeling tussen docenten noodzakelijk. In mijn project wil ik een community voor docenten binnen de faculteit Geesteswetenschappen opzetten waarin kennis en ervaring over onderwijs en het gebruik van educatieve vernieuwingen worden gedeeld, gecombineerd met supervisie en training van docenten.”

Irma Meijerman (universitair hoofddocent Farmaceutische wetenschappen):
“Ik wil docenten laten kennismaken met Scholarship of Teaching and Learning (SoTL) en ze zo stimuleren om meer ‘onderzoeksmatig’ naar hun onderwijs(vernieuwingen) en het leren van studenten te kijken. De principes van SoTL hebben veel voordelen voor verbetering van onderwijs, maar ook voor de beleving van en het plezier in het onderwijs door docenten zelf. Het vormen van docentencommunities is een belangrijk onderdeel van mijn project. Ook samenwerking met CAT (Centre for Academic Teaching) en de andere Teaching Fellows zie ik als uitstekende mogelijkheid om docentontwikkeling verder te bevorderen.”

Leoniek Wijngaards-de Meij (universitair hoofddocent Methoden & Statistiek, Sociale Wetenschappen):
“Het is van belang dat onderwijs plaatsvindt in een omgeving waarin niet iedereen op elkaar lijkt. Verschillen in bijvoorbeeld invalshoek en achtergrond kunnen het onderwijs verrijken. Ik ga kijken hoe we met meer diversiteit en een inclusieve cultuur het onderwijs (verder) kunnen verbeteren. Hoe kunnen we bijvoorbeeld ondervertegenwoordigde groepen studenten beter aantrekken? Ook ga ik aansluiting zoeken bij projecten op andere faculteiten en universiteiten; door samenwerking kunnen we wellicht nog meer bereiken.”

Meer over het Teaching Fellowprogramma
Kandidaten van binnen en buiten de Universiteit Utrecht kunnen worden voorgedragen voor een Teaching Fellowship. Doel van het programma, dat verzorgd wordt vanuit het Centre for Academic Teaching, is het stimuleren van onderwijsinnovatie, het versterken van educatief leiderschap, het verhogen van het aantal hoogleraren met onderwijs als aandachtsgebied en daarmee ook het verhogen van het algehele academische onderwijsniveau. De Universiteit Utrecht wil goed onderwijs belonen, en benadrukken dat er naast carrièremogelijkheden door excellent onderzoek, ook carrière gemaakt kan worden door middel van excellent onderwijs. Met de komst van deze vier, volgen momenteel zeven teachingfellows het programma.

Lees verder over het Teaching Fellow Programme