Veterinaire eed of belofte voor de dierenarts

Een masterstudent Diergeneeskunde legt de eed af

De eerste lichting dierenartsen die de veterinaire eed of belofte voor de dierenarts af mochten leggen, zijn vrijdag 15 maart afgestudeerd.

Met het afleggen van de eed wordt een bijzonder moment gemarkeerd, namelijk de toetreding tot de beroepsgroep. Het gezamenlijk uitspreken van de leidende principes in het veterinaire handelen moet groeien tot een krachtig ritueel dat de jonge dierenarts bewust maakt van zijn of haar brede professionele verantwoordelijkheid.

Merel Langelaar, KNMvD

Zowel de faculteit Diergeneeskunde als de KNMvD en het beroepsveld vinden het belangrijk hieraan vorm te geven. De eed of belofte heeft een verbindend karakter en is op vrijwillige basis. Franck Meijboom is universitair hoofddocent toegepaste ethiek aan de faculteit Diergeneeskunde en voorzitter van de commissie die de tekst van de eed heeft opgesteld. Hij ziet de eed als een ijkpunt of anker.

“Het is een redelijk vertrekpunt voor een goed gesprek over je doen en laten. Met de klant, met elkaar en met andere professionals in het krachtenveld.”

Wat hem betreft bieden de principes die in de eed besloten liggen vooral houvast in het functioneren en het omgaan met maatschappelijke verwachtingen. “De eed is niet bedoeld als een zwaard van Damocles, maar als steun bij het uithouden van professioneel ongemak.”

De ceremonie van de eed of belofte voor de dierenarts is onderdeel van de diploma-uitreiking van de masteropleiding Diergeneeskunde. Je kunt hier de Veterinaire Eed / Belofte voor de Dierenarts lezen.