Veel factoren van invloed op succesvol vertragen van pandemie

De effectiviteit van maatregelen om een pandemie te vertragen hangt niet alleen af van aanwijzingen en communicatie vanuit de overheid, maar ook van hoe de burger met die aanwijzingen omgaat. Dit is te lezen in een uitgebreid commentaar dat vrijdag 6 maart is verschenen in The Lancet van vier onderzoekers van de Universiteit Utrecht, Imperial College London, Oxford University en het RIVM.

Quarantaine, isolatie en social distancing

Het artikel maakt gebruik van inzichten die dezelfde auteurs in 2011 publiceerden naar aanleiding van de wereldwijde uitbraak van de ‘Mexicaanse griep’ (influenza A) en eerder SARS. Ze onderzochten daarin verschillende soorten maatregelen om een pandemie te vertragen in de beginfase waarin er nog geen vaccin of adequate geneesmiddelen zijn. Mitigerende maatregelen, zoals quarantaine (na het traceren van contacten), isolatie (van besmette personen), terughoudendheid in contacten (‘social distancing’) zoals bij grote evenementen et cetera, zijn dan de enige die gebruikt kunnen worden. Dergelijke maatregelen zijn maatschappelijk en economisch ontregelend en kunnen dus niet heel lang worden aangehouden.

Overheden moeten prioriteren

De auteurs lieten zien dat de effectiviteit van de maatregelen van vele factoren afhankelijk is en dat het vroegtijdig opheffen van maatregelen kan leiden tot een tweede piek van de epidemie later in het jaar. Ook schrijven de onderzoekers dat overheden moeten prioriteren en hierbij keuzes moeten maken tussen bijvoorbeeld minimaliseren van het aantal ernstig zieken en doden, beheersbaar houden van de aanslag op het gezondheidssysteem, beperking economische effecten, verkorting van de uitbraakduur. Niet alle prioriteiten kunnen tegelijk worden bereikt met de genoemde maatregelen.

De auteurs geven aan dat het beperken van contacten er niet zozeer is ter bescherming van individuele burgers voor het oplopen van de (milde) ziekte, maar vooral ter bescherming van de verdere verspreiding door mensen die zonder last, en dus zonder het te weten, de ziekte al hebben.
In het commentaar in The Lancet beschrijven de auteurs waar de uitbraak van COVID-19 lijkt op die van influenza A en SARS en waar hij afwijkt. De auteurs geven, op basis van wat er op dit moment bekend is over COVID-19, een overzicht van de mogelijke effecten van mitigerende maatregelen en welke factoren dat beïnvloedt.

Lees het artikel in The Lancet hier.