UYA op de Onderwijsparade
Het thema van de Onderwijsparade 2018 was Interdisciplinariteit: Bruggen Bouwen. Interdisciplinariteit is een van de kerndoelen van de Utrecht Young Academy, en dus vervulden wij een speciale rol: naast dat we op de informatiemarkt stonden, hebben we een cursus georganiseerd over Interdisciplinair onderwijs: "How to make Interdisciplinary learning happen?"
De workshop
De workshop begon met een korte introductie over threshold concepts en hinderende kennis. Tijdens zijn tijd aan Durham University kwam João in aanraking met het idee dat elke disciplines threshold concepts kent die leiden tot nieuwe en tot voorheen onbereikbare manieren om na te denken over dingen. Een threshold concept transformeert dus het inzicht van iemand en is nodig om bepaalde vooruitgangen te boeken in het curriculum.
Tijdens de afgelopen paar bijeenkomsten van de projectgroep Interdisciplinaire Educatie van de UYA werd gesproken over de mogelijkheid om deze threshold concepts als basis te gebruiken voor echt interdisciplinair onderwijs. De groep kwam tot het inzicht dat deze concepten de potentie hebben om te 'reizen' tussen verschillende disciplines. Hoewel betekenis, reikwijdte en functionele waarde verschillen voor elke discipline, is het mogelijk dat ze de ruggengraat kunnen vormen van interdisciplinaire studies, juist omdát ze niet hetzelfde betekenen voor iedereen.
João en Rianke vroegen de participanten om na te denken over welke concepten zijn zien als fundamenteel binnen hun vakgebied en welke concepten voor studenten moeilijk te bevatten zijn. Kunnen we het eens zijn over wat studenten binnen hun disciplines moeten leren? Welke concepten zijn de threshold concepten in ons vakgebied die potentieel kunnen 'reizen' door disciplines en kunnen gelden als de ruggengraat van een interdisciplinair curriculum?
We kunnen met zekerheid zeggen dat de workshop een groot succes was. Was er maar meer tijd om de interessante discussies binnen de groep voort te zetten. João en Rianka hebben veel inspiratie opgedaan dankzij de bijdragen van de deelnemers en hebben nieuwe contacten verworven binnen de universiteit. In de toekomst willen we onder andere een follow up-bijeenkomst over traveling concepts organiseren en interdisicplinair onderwijs ontwikkelen rondom deze concepten.