UU-student Richard Horenberg wint eerste ECIO Frank Award

Waardering en erkenning voor bijdrage aan inclusiviteit

Uitreiking van de ECIO Frank Award (v.l.n.r.: Emma Hoogenraad, Jelle Meuwissen, Marjan Hammersma, Richard Horenberg en Jiska Stad-Ogier) )
Uitreiking van de ECI Frank Award (v.l.n.r. Emma Hoogenraad, Jelle Meuwissen, Marjan Hammersma, Richard Horenberg en Jiska Stad-Ogier)

Richard Horenberg, student Geneeskunde en coördinator van het Platform Onbeperkt Studeren, heeft samen met Jelle Meuwissen (Hogeschool Utrecht) de allereerste ECIO Frank Awards gewonnen. Op maandag 2 december ontvingen zij de awards uit handen van Secretaris Generaal van OCW Marjan Hammersma.

De ECIO Frank Award erkent en waardeert studenten met een ondersteuningsbehoefte die dagelijks extra inspanning, motivatie en werk leveren. De jury bestond uit bestaande uit Tweede Kamerlid Lisa Westerveld, de minister van gehandicaptenzaken Rick Brink, oud-rector Frank van der Duijn Schouten en student en lid van Jongerenpanel zorg en perspectief Manon Janssen. Van alle genomineerden werd een videoportret opgenomen, waarin zij vertellen welke bijdrage zij leveren om hun onderwijs meer inclusief te maken en hoe zij het te winnen prijzengeld hiervoor zouden inzetten. Op basis van deze videoportretten koos jury de winnaar. Het was de eerste keer dat het Expertisecentrum inclusief onderwijs (voorheen Handicap + Studie) de awards uitreikte.

Platform Onbeperkt Studeren

Richard studeert Geneeskunde aan de Universiteit Utrecht en is initiatiefnemer van het prijswinnende Platform Onbeperkt Studeren. Uit zijn onderzoek in 2016 naar toegankelijkheid op de universiteit bleek dat er behoefte was aan een plek toegewijd aan studeren met een functiebeperking. Sinds de oprichting in 2017 coördineert Richard het platform en zorgt, naast zijn fulltime studie, voor de dagelijkse sturing. Het Platform bestaat uit studenten met een functiebeperking, die hierdoor hun eigen ervaringen positief inzetten. Onder leiding van Richard verzorgen ze voorlichtingen en beleidsveranderingen, voeren onderzoeken uit, bieden een buddyprogramma aan en stimuleren activiteiten voor betere aansluiting op de arbeidsmarkt.

Andere genomineerden

De genomineerden die niet in de prijzen vielen zijn Jiska Stad-Ogier (Universiteit Leiden) en Emma Hoogenraad (Saxion Hogeschool Enschede). Genomineerde Jelle Meeuwissen (Hogeschool Utrecht) viel net als Richard wél in de prijzen. Voor meer informatie over de award en de genomineerden, zie de ECIO website.