Utrechtse studenten genomineerd voor ECHO Award 2019 en UAF-Award 2019

Awards voor buitengewone studieprestaties en maatschappelijke betrokkenheid

Avin Ghedri en minister Ingrid van Engelshoven
Winnaar van de ECHO Award 2018 UU-student Avin Ghedri (links) en minister Ingrid van Engelshoven (rechts)

Dit jaar zijn drie studenten van de Universiteit Utrecht voorgedragen voor de ECHO Award 2019; twee van hen zijn genomineerd. Ook voor de UAF-Award 2019 is een student van de Universiteit Utrecht voorgedragen en genomineerd.

ECHO Award 2019

De ECHO Award is een initiatief van het Expertisecentrum Diversiteitsbeleid. Het doel is om positieve aandacht te genereren voor individuele successen van studenten uit de multiculturele samenleving. Studenten die in aanmerking komen voor een ECHO Award zijn succesvolle studenten met een niet-westerse achtergrond die zich onderscheiden vanwege hun bovenmatige studieprestaties, grensverleggende instelling, bruggenbouwers kwaliteiten, actieve maatschappelijke betrokkenheid en leiderschap.

Voor de ECHO Award 2019 zijn de volgende twee UU-studenten genomineerd:

• Simone Aumaj (research master Gender Studies, aangemeld door prof. dr. Sandra Ponzanesi). Zowel binnen als buiten de academische wereld zet Simone zich in voor diversiteit en inclusie. Op wetenschappelijk niveau is zij een excellente student met oog voor de praktijk. Daarnaast zet ze op verschillende plekken binnen en buiten de universiteit haar leiderschapskwaliteiten in als ambassadeur, rolmodel en bruggenbouwer.
  • Zahraa Attar (research master Linguistics, aangemeld door Marijana Marelj en prof. dr. Elma Blom). Zahraa heeft een complexe route afgelegd: zij vluchtte vanuit Syrië naar Nederland en heeft alles op alles gezet om toegelaten te worden tot haar research master. Deze heeft zij met een bovengemiddeld resultaat afgerond, gecombineerd met haar jonge gezin. Zahraa’s onderzoek draagt bij aan het verminderen van kansenongelijkheid in het Nederlands onderwijssysteem. Ze heeft hier al meerdere keren over gesproken bij conferenties en niet-wetenschappelijke bijeenkomsten.

Ook Chahida Bouhamou (master Social Policy and Public Health, aangemeld door dr. Nienke Boesveldt) is voorgedragen voor de ECHO Award 2019. Chahida onderscheidt zich door haar voortdurende inzet op het gebied van enerzijds diversiteit en belangenbehartiging en anderzijds haar onderzoek op het gebied van dakloosheid en psychiatrie. Ze heeft stage gelopen bij Movisie, het landelijke kenniscentrum voor sociale vraagstukken, en weet op die manier een brug te slaan tussen theorie en praktijk. Ze is ook betrokken geweest bij het opzetten van een buddyproject voor eerste generatiestudenten met een niet-westerse achtergrond.

De uitreiking van de ECHO Award 2018 is op 26 september 2019. De winnaars worden beloond met een volledig verzorgde Summercourse aan de University of California Los Angeles in de Verenigde Staten.

UAF-Award 2019

De UAF-Award wordt jaarlijks uitgereikt aan kandidaten die opvallen door buitengewone opleiding- of werkprestaties en die zich inzetten voor de samenleving. Deze award staat symbool voor de inzet en het doorzettingsvermogen van vluchtelingen die hier een nieuwe toekomst opbouwen. Het UAF ondersteunt hoogopgeleide vluchtelingen bij het realiseren van een passende maatschappelijke positie door een passende studie en baan.

Dit jaar is Dalal Ghanim genomineerd voor de UAF-Award. Ze rondt momenteel haar bachelor Farmacie af, werkt naast haar opleiding in een apotheek en geeft bijlessen aan middelbare scholieren. Ze is op haar 17e uit Irak naar Nederland gekomen en is inmiddels een bekend gezicht in het maatschappelijke debat over Yezidi’s. Dalal heeft recent een beurs van het Rosannafonds ontvangen. De UAF-Award jury heeft Dalal als één van de genomineerden aangewezen omdat ze onder de indruk was van haar doorzettingsvermogen, motivatie en brede maatschappelijke betrokkenheid.