Utrechtse skyline online

Webapplicatie: Utrecht in perspectief

Hoe zag de skyline van Utrecht eruit in de 17de eeuw? Welke gebouwen kwamen het meest prominent naar voren? En hoe werden die gebouwen afgebeeld op toenmalige prenten en tekeningen? De in september 2020 gelanceerde webapplicatie Utrecht in Perspectief  biedt het antwoord op die vragen. De applicatie toont prachtige profielen van de Domstad, die middels linked data gekoppeld zijn aan gegeorefereerde oude kaarten, archiefstukken en Wikipedia.

De interactieve website is tot stand gekomen dankzij een samenwerking van het Utrechts Archief, het Kollektief Hic Sunt Leones en de Universiteitsbibliotheek Utrecht. Voor de realisatie stelde het Mondriaanfonds een subsidie beschikbaar. Het idee voor de applicatie is afkomstig van het team Bijzondere Collecties van de universiteitsbibliotheek. De bibliotheek leverde ook een bijdrage aan het project in de vorm van gedigitaliseerde en gegeorefereerde oude kaarten.

Directe aanleiding voor het projectvoorstel vormde de tentoonstelling van het Utrechts Archief over de 'herboren' Catharijnesingel. Sinds kort stroomt immers weer water over de volle lengte van die singel, nadat het noordelijk gedeelte decennialang gedempt is geweest. De tentoonstelling Utrecht aan de singel is te bezichtigen tot en met 10 januari 2021.

De Catharijnesingel figureert vanaf het midden van de 16de eeuw op vele Utrechtse stadsprofielen. Die profielen bieden een treffend beeld van de ontwikkeling van de skyline van de Domstad. In de huidige applicatie staan de fraaie profielen van Herman Saftleven uit 1669 en 1684 centraal. Diverse gebouwen op deze gedigitaliseerde panorama’s zijn via een locatieve component gekoppeld aan scans van eigentijdse oude kaarten van de universiteitsbibliotheek en oude prenten van het Utrechts Archief. Ook wordt er gelinkt naar Wikipediapagina’s met uitgebreide beschrijvingen van de onderscheiden gebouwen. De aantrekkelijk vormgegeven website werkt intuïtief en nodigt uit tot een visuele ontdekkingsreis door het 17de-eeuwse Utrecht.

Uiteindelijk is het de bedoeling om de website in de toekomst uit te breiden met stadsprofielen, oude kaarten en afbeeldingen uit andere periodes. Op die manier ontstaat een interactief tijd-ruimtemodel van de stad Utrecht, waarbij de ontwikkeling van de skyline én de plattegrond van de stad middels een tijdlijn tussen circa 1550 en nu in detail te volgen zijn. Tegelijkertijd biedt de applicatie een visuele, geografische toegang tot relevante beeldcollecties van het Utrechts Archief.

Buurkerk Utrecht