Utrecht Summer School met 4000 studenten grootste van Europa

Meer dan 4.000 studenten vanuit de hele wereld trekken dit jaar naar Utrecht. Ze komen uit China, Amerika en Brazilië, maar ook uit Djibouti, Singapore en Zuid-Afrika. Sommigen houden zich bezig met de situatie in Sri Lanka in de cursus Conflict Management, anderen bestuderen de inhoud van de uilenballen in het kader van European Wildlife, en weer anderen verbeteren als koordirigent hun slagtechniek, voor een gerenommeerd koor. De meeste deelnemers studeren aan een universiteit, ergens op de wereld. Maar een toenemend aantal studenten komt naar Utrecht voor bijscholing op het terrein waar ze vaak al lang werken.

Sfeerbeelden van de voorlaatste editie van de Utrecht Summer School.

Directeur Jeroen Torenbeek: "We hebben inderdaad specifieke cursussen voor jonge bachelor studenten, zoals Dutch Culture en Business, en daarnaast ook cursussen die speciaal gericht zijn op na- en bijscholing, zoals bijvoorbeeld statistiek. Maar zelf vind ik de cursus toxicologie ook een mooi voorbeeld. Daar zitten reguliere studenten die het gaaf vinden dat de professionals uit het bedrijfsleven bij hun in de klas zitten, terwijl diezelfde professionals uit hun bol gaan omdat ze weer in de collegezaal zitten, net als vroeger. Met echte studenten."

Sommige Utrechtse cursussen maken deel uit van een internationale combinatie van cursussen, zoals kunstgeschiedenis, achtereenvolgens in Florence, Utrecht en Berlijn. Zo ook een cursus over waterrecht, die start in Utrecht en vervolgens doorgaat in Venetië.
Ook komen er steeds vaker studenten voor een tweede of derde keer terug naar de Utrechtse Summer School. Torenbeek: "Laatst ontdekten we dat een dame uit Portugal al zeven keer mee had gedaan. De ene keer deed ze Nederlandse cultuur, het volgende jaar volgde ze kunstgeschiedenis, en het jaar daarop deed ze de cursus Mediation. Inmiddels weten we dat elk jaar een paar honderd studenten voor de tweede of derde keer komen."

En net als vorig jaar heeft de Utrecht Summer School een vijfentwintigtal beurzen weten te regelen voor jonge vluchtelingen, statushouders, die op die manier kennis maken met het hoger onderwijs in Nederland, waarna ze de draad van hun eigen studie in Utrecht of elders weer wat makkelijker op kunnen pakken. De meeste van deze deelnemers komen dit jaar uit Syrië en Iran.

Openingsceremonie op 10 juli

In aanwezigheid van onder andere de rector van de Universiteit Utrecht, locoburgemeester Victor Everhardt en de ambassadeurs van de landen waaruit de meeste studenten komen wordt de summer school op 10 juli feestelijk geopend in de Janskerk. Daarbij zijn de docenten en de studenten die in Utrecht zijn aanwezig.

Meer informatie

Voor meer informatie over de Utrecht Summer School, waaronder een volledig overzicht van alle cursussen, kunt u terecht op www.utrechtsummerschool.nl.