UTOMIC: verbetering van de gezondheid van mens én dier

Het Utrecht Translational One Medicine Innovation Centre tilt humane én veterinaire geneeskunde naar een hoger plan

Illustratie waarin mens, dier, en verschillende technieken en weefsels met elkaar verbonden zijn

Niet-overdraagbare ziekten als kanker en hart- en vaatziekten zijn de meest voorkomende doodsoorzaken bij zowel mensen als gezelschapsdieren. Gezamenlijk onderzoek naar deze ziekten kan leiden tot betere diagnostiek en behandelingen bij mens en dier. Het Utrecht Translational One Medicine Innovation Centre (UTOMIC) biedt een open academische werkplaats om dit zogenaamde One Medicine onderzoek naar een hoger plan te tillen.

Aandoeningen als kanker, hart- en vaatziekten, diabetes, neurologische aandoeningen en aandoeningen aan het bewegingsapparaat kosten het leven aan ruim 41 miljoen mensen per jaar wereldwijd. Onderzoek naar effectievere diagnostiek en behandelmogelijkheden voor deze zogenaamde niet-overdraagbare ziekten is dan ook belangrijker dan ooit. Helaas is dat onderzoek op dit moment nog sterk afhankelijk van dierproeven.

Niet-overdraagbare ziekten zijn bij gezelschapsdieren als honden en katten ook de meest voorkomende doodsoorzaken. Inmiddels weten we dat er veel overeenkomsten tussen mensen en dieren zijn als het gaat om de oorzaken, het voorkomen en het behandelen van deze aandoeningen.

One Medicine-onderzoek versnellen

Door gezamenlijk onderzoek kunnen de diergeneeskunde en humane geneeskunde elkaar helpen, en tegelijk het gebruik van proefdieren verminderen. Want door dierpatiënten tijdens hun behandeling goed te observeren, kunnen onderzoekers en clinici belangrijke inzichten opdoen die leiden tot betere diagnostiek en behandelingen bij zowel dieren als mensen. Dit concept staat bekend als One Medicine.

Om het One Medicine onderzoek naar een hoger plan te tillen, richt de faculteit Diergeneeskunde van de Universiteit Utrecht UTOMIC op: het Utrecht Translational One Medicine Innovation Centre. Deze open acadmische werkplaats maakt het mogelijk dat onderzoekers en artsen uit de veterinaire en humane geneeskunde nog beter samenwerken en gebruikmaken van state-of-the-art diagnostische en behandelfaciliteiten. Op die manier dragen ze samen bij aan een betere gezondheid van mensen en dieren, én verminderen ze tegelijkertijd de inzet van proefdieren in biomedisch onderzoek.

UTOMIC partners

Binnen UTOMIC wil de faculteit Diergeneeskunde de komende jaren haar One Medicine-onderzoek verder verbinden met gezondheidszorg voor mens en dier. De inrichting van het centrum met geavanceerde diagnostische apparatuur wordt mede mogelijk gemaakt door financiële en in kind bijdragen van academische partners, partners uit de particuliere sector en vermogensfondsen, zoals LUMC Leiden, Radboudumc, UMC Utrecht, UMC Groningen, Vrije Universiteit Amsterdam, Elekta, Philips Benelux, Siemens Healthineers Nederland, Curify, Stichting Abri voor Dieren, Stichting DierenLot, Stichting D.O.G., Stichting Dr. C.J. Vaillant Fonds, Stichting Het Waardige Dier, Triodos Foundation en het Utrecht University Fund.