U.S.E. student Corinda van der Ham wint NAD jongerenprijs

Jury beoordeelt thema als zeer beleidsrelevant

Donderdag 8 oktober vond voor de vierde keer de Nederlandse ArbeidsmarktDag (NAD) plaats. Het was een zeer geslaagde en drukbezochte conferentie met meer dan 150 deelnemers.Voor het beste beleidsrelevante onderzoekspaper van een jonge onderzoeker is door de NAD de jongerenprijs ingesteld. Er werden 15 papervoorstellen ingediend om mee te dingen voor de jongerenprijs. Uiteindelijk zijn door de jury drie papers uitverkoren voor een prijs.

Genomineerden

De genomineerden waren (in alfabetische volgorde):

• Corinda van der Ham – Ontslagbescherming en transities van flex naar vast.
  • Lucille Mattijssen - A VoC approach to traps and stepping-stones.
  • Sarah Vansteenkiste (& Marijke Verbruggen) - Ontsnappen uit ondertewerkstelling na een periode van werkloosheid: de rol van zoekgedrag.

Corinda van der Ham heeft met haar paper “Employment protection legislation and conversion temporary to permanent” van de jury de meeste punten gekregen, en is daarmee de winnares van de NAD Jongerenprijs 2015. Haar begeleider binnen U.S.E. is dr. Thomas van Huizen.

Beleidsrelevant thema

De winnares ontving een geldbedrag van € 500. De jury vond het een goed gestructureerd en helder verhaal geschreven over een relevant onderwerp: de overgang van flexibel naar vast werk. Ontslagbescherming en regels omtrent het gebruik van flexwerk spelen in haar model een centrale rol. De jury ziet een gedegen theoretische onderbouwing en goed uitgevoerd empirisch onderzoek. Daarnaast is het thema zeer beleidsrelevant en wordt de beleidsdiscussie in Nederland (WWZ) goed bediscussieerd door van der Ham.