USBO leidt NIG vanaf 1 januari 2020

REBO_USBO NIG Conference 2019 Foto Lucas van der Wee

Vanaf 1 januari zal het departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO) van de Universiteit Utrecht het penvoerderschap gaan voeren over het Netherlands Institute of Governance (NIG). De NIG is de Nederlands-Vlaamse onderzoeksschool voor Bestuurskunde en Politicologie waarin twaalf universiteiten participeren en is daarmee één van de grotere onderzoekscholen in Nederland. De afgelopen jaren heeft de Universiteit Twente leiding gegeven aan de NIG.

De NIG is een bloeiende onderzoekschool die onder andere het PhD-onderwijs verzorgt voor een groot aantal promovendi, jaarlijks een drukbezocht congres organiseert en een serie inter-universitaire onderzoekscolloquia kent. De opleiding voor promovendi is in 2019 als eerste in de bestuurskunde Europees gecertificeerd.

Nieuwe penvoerder USBO is onderdeel van de faculteit Recht, Economie, Bestuur en Organisatie van de Universiteit Utrecht. Binnen USBO wordt prof. dr. Thomas Schillemans de wetenschappelijk directeur van de NIG. Dr. Noor de Boer en dr. Sjors Overman zullen als managing directors de coördinatie voeren over het PhD onderwijsprogramma, het congres en onderzoeksactiviteiten. Esther Verheijen zal als office manager het kloppend hart van de organisatie en gezicht naar buiten zijn.

NIG vanaf 1 januari: Netherlands Institute of Governance

‘We hebben ontzettend veel zin om hier als team mee aan de slag te gaan,’ zegt Thomas Schillemans. ‘De NIG is cruciaal als onderzoeks-infrastructuur voor ons vakgebied en staat er in alle opzichten heel goed voor. Tegelijk willen we als nieuwe penvoerder en directie ook in goede afstemming een aantal belangrijke vernieuwingen doorvoeren. Zo daagde de accreditatiecommissie de NIG uit om de keuze-onderdelen te verversen om delen van het programma ook voor buitenlandse promovendi toegankelijk te maken. En ook is de afstemming tussen de landelijke research master, die ook in Utrecht wordt gecoördineerd, en de aantrekkingskracht van NIG voor politicologen en publieke organisatiewetenschappers, een belangrijk punt van aandacht waar we aan gaan werken.’

Judith van Erp, onderzoeksdirecteur van USBO voegt daaraan toe: ‘De NIG is van zeer grote waarde voor de Bestuurs- en Organisatiewetenschap, en biedt onze PhD studenten een zeer gedegen opleiding. Het is voor USBO een eer om de komende jaren de directie van de NIG te mogen voeren. We zullen daarin nauw samenwerken met de NIG Board. Het actualiseren van het programma is een van de belangrijkste opgaven. Dat begint al bij de naam, want ‘government’ wordt steeds vaker verbreed naar ‘governance’ door niet-overheidsorganisaties die publieke belangen borgen. Gelukkig heet de organisatie vanaf 1 januari de ‘Netherlands Institute of Governance’.

Het USBO bestuur feliciteert het nieuwe directieteam met hun benoeming en wenst hen veel succes bij de uitvoering van hun taken.